RECENZE: Písničkářství Terezy Balonové má už popovější zvuk

Před více než třemi lety byla česká písničkářka Tereza Balonová vržena rovnou do divoké vody. Po prvotních úspěších na folkových pódiích vyrazila na společné turné s tehdy již hojně navštěvovanou skupinou Jelen a v roli té, která pro ni takříkajíc zahřívala pódium, uspěla. Bylo jí sedmnáct a publikum jí jistě věnovalo pozornost i proto, že cítilo cosi zajímavého.

Tereza Balonová se dobrala svého debutového alba.

V následujících měsících to potvrzovala. Pustila se s vervou do psaní písní a skládání textů, byla hostem na koncertech Divokýho Billa, Pokáče, Ewy Farne nebo Davida Kollera a dostala podporu vydavatelské společnosti SinglTon. Toto spojení odstartovalo v roce 2019 minialbem Zhasni den a ve své první fázi před pár dny vyvrcholilo debutovým albem Půlnoc (na přední straně obalu cédéčka je napsáno 24:00, ale na hřbetu je oficiální název kolekce), na němž je jedenáct původních Balonové písní.

Pakliže se na koncertních pódiích objevuje hlavně sama ve společnosti kytary a nástroje zvaného looper, na nějž lze v reálném čase nahrát hudební doprovod a pro přednášenou píseň jej využít, její album má spíše kapelní charakter. A nejenom to. Ve studiu posunulo písničkářské činění Balonové zvukově blíže k popu.

Byl to jistě záměr, nicméně více jí sluší být písničkářkou s kytarou a komornějším doprovodem. Takhle se zvuk jejích skladeb vydal do hájemství, kde je na první poslech zatím trochu zaměnitelná.

V textech, v nichž se obratně vyhýbá klišé (někdy za spoluautorské pomoci Kateřiny Marie Tiché), se tematicky zaměřuje především na vztahy, případně na hledání místa v životě. Prvně řečené téma převažuje, a tak si na širší spektrum motivů, které život přináší, budeme muset počkat do dalšího alba. Tematická pestrost obecně kolekcím prospívá.

Obal alba Terezy Balonové

Balonová jde bez podbízení za melodií a v některých písních ji učinila výraznou (Sebastián, Období slz, Zhasni den, Kopretiny). Countryový nádech ve skladbě Po stopách je pak pro celé album oživením. Nálada některých písniček připomíná starší tvorbu Anety Langerové, což je vlastně pro začátek dobré znamení. V budoucnu by si Balonová nicméně měla objevit osobitější výraz, přesně takový, aby byla ve svých písních rozpoznatelná na první dobrou. To totiž dělá z tvůrců a interpretů osobnosti.

Půlnoc je každopádně přímočaré a příjemné album nadějné zpěvačky, skladatelky a kytaristky, která je pořád dost mladá na to, aby se v klidu dál umělecky vyvíjela a nacházela hudební cestu, na které jí bude nejlépe. Talentu pro to má dost, například v psaní textů se od prvních svých skladeb zlepšila. Život jí pro ně navíc ještě rozhodně přinese nová témata, kterých se bude moci s tvůrčí energií chopit.

Tereza Balonová: Půlnoc
SinglTon, 41:41

Hodnocení: 70 %