Hlavní obsah
V kruhu zleva Jana Janěková ml. (Sarah), Pavla Beretová (Jasmine) a Jana Pidrmanová (Freya), vlevo v růžovém Lucie Polišenská (Peter). Foto: ND - Petr Neubert

RECENZE: Ekologické tři sestry na Nové scéně

Po posledních premiérách na Nové scéně pražského Národního divadla se zdá, jako by se režiséři míjeli s autory. U Levinovy hry Strasti života to bylo výraznější než u Bartlettova Zemětřesení v Londýně, ale vztah k textu je zásadním problémem i Špinarovy inscenace.

V kruhu zleva Jana Janěková ml. (Sarah), Pavla Beretová (Jasmine) a Jana Pidrmanová (Freya), vlevo v růžovém Lucie Polišenská (Peter). Foto: ND - Petr Neubert
RECENZE: Ekologické tři sestry na Nové scéně

Divák neznalý textu (a těch bude většina) nejspíš stráví dost času na tom, aby se v krátkých výstupech vůbec zorientoval ve vztazích postav, už proto, že na rozlehlém jevišti jsou přítomni prakticky stále všichni jako muzikálová company.

Režisér Špinar s dramaturgem Tošovským text výrazně seškrtali, dokonce z něho zmizelo i titulní „zemětřesení“, o němž jen tu a tam padne zmínka, ale nijak se nepodílí (na rozdíl od textu) na smrti Freyi.

Za oběť škrtům padly i poměrně důležité motivace postav, které omezují jejich schematičnost, kterou naopak inscenace posiluje. Hra tak nejvíc ze všeho připomíná ekologické tři sestry 21. století s poněkud tlačeným akcentem na náš společný „tanec na sopce“ prakticky zničené planety.

Tři sestry – Sarah, která politice obětovala svůj osobní život, Freya, která čeká nechtěné dítě, z něhož se nakonec vyklube spasitel, rebelující a provokující Jasmine a jejich nemilující otec tak stojí v centru poměrně předvídatelného odvíjení pochmurné a v závěru i poněkud sentimentální ekologické agitky.

Předností inscenace je jednak dobře zvládnutý prostor Nové scény, který režisér plně a účinně rozehrává do hloubky, byť růžový domeček postavený na hlavu je stejně popisný jako křečovitě úsměvná muzikálová company sugerující spokojeností nasycenou konzumní společnost.

A druhou devízou jsou herecké výkony – výborná je Lucie Polišenská v dvojroli teenagera Petera a Freyiny dcery Emily, u Jasmine Pavly Beretové lze za suverenitou postavy vyčíst citlivou rozporuplnou bytost, Magdaléna Borová zvládá „přeskoky“ ve věku a mentalitě svých postav a za chladně věcným ekologem a nemilujícím otcem Vladislava Beneše je patrná hlubší krize muže, který zradil své poslání.

Celkové hodnocení: 65 %

 

Mike Bartlett: Zemětřesení v Londýně

Překlad Lucie Kolouchová, režie Daniel Špinar, dramaturg Jan Tošovský, scéna Heinrich Boráros, kostýmy Lucie Škandíková, videoart Erik Bartoš.

Premiéra na Nové scéně ND Praha 2. dubna

 

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků