Článek
Kurátor Vladimír Birgus, který výstavu připravil společně se svým kolegou Josefem Mouchou, zdůraznil, že opavská škola není striktně ateliérovou, a klade si za cíl připravit studenty na všechny umělecké disciplíny fotografického spektra. Protože uživit se dnes samostatnou a specifickou tvorbou je obtížné.
Práce fotografa je spojená především s určitou osamělostí, neboť fundamentální koncept budoucího díla vzniká nejprve v jeho mysli. Až pak přichází na řadu řemeslo, které abstraktní ideu pomáhá zhmotňovat. A řemeslo by měli studenti získat studiem na škole.
Reflexe aktuální problematiky
Dnešní fotografie je především spojená s moderními technologiemi. Často nevíme, co tvůrce vytvořil pouhým zmáčknutím spouště a co vzniklo pomocí grafických programů. To ale vlastně není důležité, protože nově vzniklá realita je nahlížena čistě subjektivním hlediskem.
V některých případech smazává dílo striktní dělicí čáru mezi obvykle pojatou fotografií a klasickou olejomalbou, jinde využívá komiksové sériovosti vizuálních obrazů nebo dokonce rozostřuje realitu tak, aby vznikala takřka surrealistická zátiší.
Tematicky současná fotografie hodně reflektuje aktuální problematiku, konfrontuje životní styly subkultur nebo odlišných generací. Hodně pracuje s identitou jedince, zamýšlí se nad jejím zasazením do postmoderních kulis městské krajiny.
Výstava transparentně odráží fakt, že škola drží krok s moderními trendy ve fotografii, reaguje na nové směry a možnosti v oblasti vizuálního umění. Proto mají o studium zájem nejen čeští a slovenští studenti, ale také zájemci z Japonska nebo USA. S nadsázkou lze říci, že Opava se stala za čtvrtstoletí své existence symbolickým pupkem fotografického světa.