Hlavní obsah

Programový ředitel Jan Simon: Dvořákova Praha sází na mladé

Právo, TMA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

O tom, že letošní festival Dvořákova Praha ovlivnil koronavirus a že se pořadatelé rozhodli místo obvyklého dovozu světových jmen pro angažování domácích (i když také světových) hráčů, již bylo napsáno hodně. Co ale na programu festivalu také zaujme, je rozsah řady Pro budoucnost. Na otázky odpověděl programový ředitel Dvořákovy Prahy a intendant pořádající Akademie klasické hudby Jan Simon.

Foto: archiv Dvořákovy Prahy – Petra Hajská

Jan Simon říká, že si Akademie klasické hudby dala za cíl rozvíjet odkaz Antonína Dvořáka.

Článek

Je to další důsledek mimořádné situace?

Vůbec. V tom se odráží zásadní strategický posun Akademie klasické hudby, která už nechce jenom pořádat mezinárodní prestižní festival a udělovat podobně prestižní Cenu Antonína Dvořáka. Cíl je přispívat soustavně k rozvoji české hudby také pedagogickou i finanční podporou mladých talentů.

To, že mladí umělci, kteří stojí na prahu své kariéry, dostanou příležitost vystoupit po boku renomovaných umělců a hvězd interpretační scény, má být i motivačním impulsem pro jejich vrstevníky. S tím pracoval koncept letošního ročníku od počátku, bez tušení toho, že nějaká pandemie nastane.

Antonín Dvořák byl roky profesorem pražské konzervatoře a vedl za amerického pobytu tamní národní konzervatoř, ale přesto, není to odklon od původního směřování Akademie klasické hudby?

Akademie si dala za cíl rozvíjet odkaz Antonína Dvořáka. Jeho součástí je i odkaz pedagogický a řekl bych také sociální. Dvořák nikdy nezapomněl, že aby se mohl opravdu svobodně věnovat komponování, pomohlo mu k tomu státní stipendium, které pobíral v letech 1875 až 1879. Vždycky pak prosazoval velmi silně podporu talentovaných umělců, zejména pak během působení na konzervatoři v Praze i v New Yorku.

Proto jsme se rozhodli navázat partnerství s Českým rozhlasem a společně pokračovat ve více než padesátileté úžasné tradici soutěže Concertino Praga. Slyšet finalisty v takovém slovutném sále, jako je Dvořákova síň Rudolfina, a uvítat je na našem festivalu, to byl velký zážitek. Tím myslím pro ně i pro nás ostatní.

Stejně logické bylo i rozhodnutí budovat každoročně ve spolupráci s dirigentem Tomášem Netopilem Mladou filharmonii Dvořákovy Prahy, která se více než se ctí vyrovnala na stejném pódiu s tak náročným úkolem, jakým je interpretace Beethovenovy Deváté symfonie s Ódou na radost před festivalovým publikem.

V rámci programu Dvořákovy Prahy najdeme i opravdové zvláštnosti, třeba mistrovskou lekci s Václavem Hudečkem…

Projekt S Mistrem v zádech si ale také své posluchače našel a nedivím se. Je zajímavé vidět vrcholného umělce, jak s trojicí mladých nástupců připravuje Dvořákův houslový koncert a každý z těchto talentovaných hráčů zahraje jednu větu z díla. Navíc se špičkovým orchestrem PKF – Prague Philharmonia a dirigentem Markem Šedivým.

Pro diváka je to možnost detailnějšího vhledu do procesu vzniku vrcholné interpretace. Tedy poučení nejen pro mladé umělce, ale svým způsobem i pro publikum. A navíc se při tom dá zažít i legrace díky uvolněné tvůrčí atmosféře.

Řadu Pro budoucnost uzavře páteční koncert České sinfonietty vedené Radkem Baborákem. Zde jde, předpokládám, hlavně o skladatelské počiny Ondřeje Brouska a Jana Kučery?

Jistě. Oba jsou to mimořádně nadaní skladatelé a třeba Brouskova La Petite Joie měla světovou premiéru v Japonsku, ale nebyla provedena v Evropě. Každopádně nám připadá takzvaně dvořákovské, když pomůžeme komponujícím souputníkům, aby se jejich hudba potkala s českým publikem. I to je vklad do hudební a kulturní budoucnosti.

Ten páteční koncert bude zvláštní i propojením s předchozí vzpomínkou na Jiřího Menzela, která se bude odehrávat během celého dne právě v Rudolfinu.

Pro nás je ctí, že jsme mohli uctít našeho slavného režiséra po dohodě s rodinou již krátce po jeho úmrtí provedením Beethovenova duchovního díla Missa solemnis. Radek Baborák nás požádal, zda může věnovat panu režisérovi i páteční koncert, na kterém, naprostou shodou okolností, zazní i jedna skladba Menzelova nejoblíbenějšího skladatele W. A. Mozarta.

Jde o krásný koncert pro lesní roh a orchestr Es dur. A na závěr večera připravujeme pro posluchače malé menzelovské hudební překvapení, které by ho, myslím, opravdu potěšilo.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám