Hlavní obsah

Prodejci hudby protestují, že vše vychází před Vánocemi. V létě se neuživí

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sdružení prodejců hudby si ve Velké Británii stěžuje na praxi vydávání většiny alb komerčních hvězd před Vánocemi. Obchody tak většinu roku zejí prázdnotou a na konci se novinky dostanou do ostré konkurence. Stejná situace je i v ČR.

Článek

Podle obchodů takový postup poškozuje prodeje. "Nacpat všechny klíčové tituly do čtvrtého čtvrtletí je problematické pro prodejce i pro zákazníky," tvrdí Kim Bayleyová ze sdružení ERA.

Hlavní světoví vydavatelé jako Universal a Sony to ale zatím nechtějí měnit. I mnozí interpreti trvají na tom, že chtějí být vydáni před Vánocemi.

Tradiční fintou upadajících popových zpěváků a skupin je vydávání takzvaných vánočních alb. Na trh jich každý podzim vychrlí desítky a většinou jde z uměleckého hlediska o hrozné propadáky.

Nic se nezmění

Prodejci jsou v Británii stejně jako v ČR stále nervóznější s tím, jak prodeje CD klesají. V srpnu 2011 překvapil neúspěch hvězdičky Rihanny, které se podařilo stanovit nový anti-rekord. Její album Talk That Talk sice zaujalo pozici jedna v britském žebříčku, jenže s týdenním prodejem 9578 kusů. Jde ale o výjimečný případ, běžně je potřeba desetkrát tolik.

ERA sdružuje největší kamenné hudební obchody, supermarkety a online prodejce. Tvrdí, že první polovina roku 2012 znamenala jedno z nejslabších období jak v hudebních nosičích, tak ve videohrách. "Pro prodejce je velmi složité zaplatit nájmy a zaměstnance, když se prodeje naměstnají do tak malého okénka," řekla Bayleyová.

Největší vydavatel na světě, Universal, ale tvrdí, že je to nejlepší strategie. Brian Rose z britské pobočky Universalu uvedl, že na podzim chystají třeba alba Mumford & Sons a Robbieho Williamse.

"Srpen není dobrý měsíc na vydávání velkých desek, protože většina lidí si prostě v té době desky nekupuje," řekl a dodal, že v prosinci se prodá 20 % veškeré hudby.

V obchodech nastává před Vánocemi zácpa a je s tím spojen i další problém, totiž nedostatek místa na propagaci v médiích. Není možné psát o stovkách titulů, novináři nemají ani místo, ani čas se s takovou nadprodukcí vyrovnat.

Jak však Novinkám sdělil Petr Čáp z české pobočky společnosti Sony Music Entertainment, předvánoční trh je natolik klíčový, že tam všichni umělci chtějí být a i když mají desku hotovou v létě, raději se vydání odloží. Tato praxe se podle něj nezmění.

Reklama

Výběr článků

Načítám