Hlavní obsah

Prima dělá vše, aby její reklama zněla hlučně, zjistila vysílací rada

Aktualizováno

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) prověřovala, zda české televizní stanice nevkládají reklamu záměrně do tichých částí pořadů, aby byla oproti ostatnímu vysílání soustavně hlasitější. Při měření zjistila, že televize Prima to dělá záměrně a opakovaně. Naopak ČT 2, Nova a TV Barrandov se takového prohřešku nedopouštějí. Televize Prima se proti tvrzením ohradila.

Foto: Prima, Novinky

Nové logo televize Prima

Článek

„Na základě výstupů aktuálního měření hlasitosti bylo jednoznačně vyhodnoceno, že provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. záměrně vkládá reklamu do tichých míst tak, aby byla oproti přerušovaným pořadům hlasitější. Stejné závěry byly přitom zjištěny taktéž v rámci předchozích monitoringů,” uvádí zpráva RRTV.

Ačkoliv rada konstatovala, že pro diváky může reklama vložená do tichých pasáží působit rušivě, nejedná se o porušení zákona.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Zákon pamatuje pouze na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení jako takových, nikoli na hlasitost pořadů, které jsou přerušovány,” konstatovala rada, podle níž by mělo zasáhnout ministerstvo kultury a normu novelizovat.

V současné podobě totiž ztrácí smysl a RRTV nedává možnost proti tomuto „účelovému nešvaru” zasáhnout.

Rada opakovaně konstatovala, že byl „na programu Prima zaznamenán rozdíl mezi hlasitostí pořadu a hlasitostí reklamy činící 4,4 LU (Loudness Unit; jednotka hlasitosti, pozn. red.)”.

„V předchozích měřeních se jednalo dokonce o devět LU, což představuje skutečně výrazně hlasitější, a tím pádem velmi rušivou, reklamu,” připomněl šéf RRT Ivan Krejčí a dodal, že u ostatních provozovatelů vysílání byly rozdíly v hlasitosti pro diváky prakticky nerozpoznatelné.

Televize se závěry nesouhlasí

Televize Prima tvrzení rady považuje za nepravdivé a nepodložené, a chce se proto s analýzou důkladně seznámit.

"FTV Prima do vysílacího řetězce zařadila technické zařízení, které reguluje a vyrovnává hlasitost pořadů a reklamních sdělení tak, aby byla v souladu se zákonem a doporučením EBU (European Broadcasting Union)," zdůraznila vedoucí PR a komunikace Primy Marie Fianová.

Legislativa podle Primy navíc ukládá, aby vysílatelé respektovali celistvost pořadu, tedy například aby nerušili dramatické, a tudíž pravděpodobně častěji hlasitější scény.

"Může se proto stát, že zvuková úroveň není vyrovnaná a reklamní sdělení tak subjektivně může působit hlasitěji než předcházející a následné vysílání," poznamenala Fianová.

Současně uvedla, že televize si je z reakcí diváků vědoma, že jim hlasitá reklama vadí, a proto se jim naopak dlouhodobě snaží vycházet vstříc.

Anketa

Zaznamenali jste v televizním vysílání reklamy hlasitější než ostatní pořady?
Ano
98,9 %
Ne
1,1 %
Celkem hlasovalo 6940 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám