Hlavní obsah

Reklamy v televizi stále řvou, protože pořady jsou tišší, stěžují si diváci

Novinky, Tomáš Eyem, Alžběta Trousilová
Aktualizováno

Pokud jste si mysleli, že od 1. června vás přestane obtěžovat příliš hlasitá reklama v televizi, jak to nařídila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, byla to radost předčasná. Televize vymyslely podařenou fintu: reklamy ztlumily, ale současně některé pořady vysílají tišeji než reklamy. Divák si tak zvýší hlasitost na svém ovladači, aby svůj pořad dobře slyšel, a reklamní blok na něj opět řve. Stejně jako dřív.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Reklamy tak sice splňují nově stanovené limity, ale jsou stále hlasitější než okolní programy. Televize se hájí, že v žádném případě novelu zákona a vyhlášku regulující hlasitost reklamy neobcházejí.

Přestože stížnosti na příliš hlasitou reklamu patřily v minulosti k těm, které Rada pro rozhlasové a televizní vysílání řešila nejčastěji, ani od letošního června tohle téma diváky nepřestává dráždit. Od začátku června už rada registruje zhruba 40 stížností.

Tomáš Nejedlík z Prahy sledoval film Titanic na Prima Love na začátku července. Reklamy během tohoto pořadu mu přišly velmi hlasité, a proto se obrátil na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která má dbát na to, aby se limity dodržovaly. Dozvěděl se ale, že všechno bylo v pořádku. Diváci mylně předpokládají, že zákon a vyhláška, které začaly 1. června platit, vyrovnávají hlasitost vysílaných pořadů s reklamou. Tak tomu ale není.

„Zákon pamatuje jen na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení. V důsledku tak v některých případech může přetrvávat pocit diváka, že reklama je ve vysílání příliš hlasitá, a to zejména tehdy, kdy je reklama vložena do pořadu, který je vysílán tišeji,“ sdělila Nejedlíkovi RRTV.

Rada zkontrolovala hlasitost u Titaniku a zjistila, že všechno bylo v pořádku. Odpověď ale prozradila zmíněnou fintu. „Naměřená hlasitost okolních pořadů byla výrazně nižší, proto se hlasitost obchodních sdělení mohla jevit jako příliš vysoká,“ přiznala ve vysvětlení předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Fakticky to znamená, že televize sice musely snížit hlasitost reklam, současně ale totéž mohou udělat i u ostatních pořadů, a donutit tak diváky, aby zesílili hlasitost svých televizorů. Hlasitější je ale pak i reklama. Že to televize mohou dělat, přiznala i Kalistová.

„Z hlediska Rady je podstatné, že tímto postupem nedochází k porušení zákona,“ řekla s tím, že televize za to trestat Rada nemůže.

Televize odmítají, že by hlasitost pořadů snižovaly 

Komerční televize Nova a Prima jednoznačně odmítají, že by záměrně ztišovaly jiné vysílání, aby hlasitost reklamy vynikla.

O variantě kličky, kterou by se regulace dala obejít, prý nemůže být řeč. Podle mluvčího FTV Prima Davida Vaníčka sice divák může mít pocit, že je reklama hlasitější, je to ale kvůli tomu, že televize nemůže některé pořady vysílat hlasitěji.

„Je třeba rozlišovat starší audiovizuální díla, která byla vyrobena ještě před přijetím doporučení EBU-R128 (doporučení Evropské vysílací unie o normalizaci hlasitosti vysílání, pozn. red.). Taková díla nijak neupravujeme a z důvodu zásahu do autorských práv tak ani činit nemůžeme. U takových pořadů nebo u pořadů celkově tišších pak reklama může na diváka subjektivně působit hlasitěji,“ uvedl pro Novinky Vaníček.

Jinými slovy, starší filmy mohou být na rozdíl od novějších jinak hlasité. Na možné rozdíly prý televize upozorňovaly ještě před tím, než novela regulující hlasitost začala platit. Televize také argumentují tím, že jsou ve filmech nebo jiných pořadech hlasitější a tišší scény, a to prý u diváků může budit dojem, že reklamy jsou příliš hlasité.

„Laická představa, že provozovatelé vysílání záměrně tlumí zvuk pořadu a zvýrazňují reklamu, je pouhým mýtem. Určitým mírným rozdílům ve hlasitosti pořadů a reklamy se z povahy věci samozřejmě nikdy nelze zcela vyhnout,“ dodal Vaníček.

Také Nova odmítá, že by se uchýlila k podobné fintě. „Skupina Nova má na svých televizních stanicích nastaveny audioprocesory, které vyrovnávají hlasitost pořadů a reklamních breaků.

Výjimky mohou nastat u starších pořadů, jejichž hlasitost je v originálním znění na nízkých úrovních a umělým zvýšením hlasitosti na úroveň reklamních breaků by se staly nevysílatelnými. Hlasitost breaku zákon neposuzuje vůči hlasitosti předchozího pořadu, ale pouze dle hlasitosti samotného breaku, kterou přísně dodržujeme,“ komentoval situaci šéf oddělení PR a komunikace Novy Josef Koukolíček.

Pokud tedy měla novela zabránit tomu, aby divák musel při sledování večerního filmu opakovaně zesilovat a zeslabovat zvuk, pak se minula účinkem. Změna je podle Kalistové možná jen úpravou stávajícího zákona.

Jak si pomoct sami?
Vyzrát na hlasitou reklamu mohou lidé i jinak. Hladinu zvuku může srovnat i samotný televizor. Vyšší řady přístrojů, které přišly na trh v posledních dvou letech, již zpravidla nabízejí funkci nazývanou automatické vyrovnání hlasitosti. Ta dokáže srovnat do stejné hladiny všechno vysílání.
Úprava zvuku v reálném čase je ale poměrně náročná na výpočetní výkon, a tak tuto funkci zpravidla nenabízí levné základní přístroje. S regulací hlasitosti se navíc televizory neumí poprat tak dobře, jako když jednotlivé frekvence sladí technici už v televizním studiu. (mif)

Anketa

Zdají se vám reklamy v televizi stále hlasitější než ostatní pořady?
ano, stále křičí víc
98,9 %
myslím, že se ztišily
1,1 %
Celkem hlasovalo 46345 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám