Hlavní obsah

Příliš něžný a málo barbarský Něžný barbar

Novinky, Jiří P. Kříž, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

OLOMOUC

Hrabalovu Něžnému barbarovi sluší přirozený, civilní herecký projev, jenž by divákovi umožnil ztotožnit se s prostředím zaplivaných hostinců v Libni XX. věku a s podivuhodně elitním společenstvím, které v nich troskotalo i vzkvétalo. V Moravském divadle Olomouc se potřebný přístup podařilo uskutečnit režisérovi Štěpánu Chaloupkovi jen částečně.

Foto: MHF F.L.Věka (archiv)

Tenorista Petra Nekoranec a klavíristka Eva Kulichová nadchli publikum MHF F.L.Věka.

Článek

Nemohu si pomoci, ale nejenom textu jednoho z nejmagičtějších prozaiků minulého století, ale také jeho dramatizaci z pera Václava Nývlta se nejvíc daří na studiových scénách. Klasické kukátkové divadlo může téma zradit nejenom honosně zlacenými lóžemi a tradičním portálem jeviště, nepřekonatelnou hranicí mezi herci a diváky.

Tři svatí v zámezí

Pábitelsky bezbřehá poezie Bohumila Hrabala, jeho fantazijně řetězené asociace stupňované až do životních absurdit ocitají se totiž ve strojeném, ať chceme nebo ne procovském prostředí měšťáků, kteří spisovatele po celý jeho život považovali jen za přisprostlého pivaře, jemuž je nejlépe se vyhnout.

I když scénografka Kristina Matre Křížová kouzlila scénu až naturalisticky syrově, ocitá se dobře hrající trojice aktérů - Petra Kubese (Vladimír), Pavel Juřica (Egon) a Dušan Urban, představující Hrabalovo Ego - velmi nespravedlivě v autu. Například filozofovo "kurvafixování" zní z jeviště nepatřičně, ne naplno, tudíž uzarděně. A je po atmosféře. Herci hrají, a to je chyba, ty tři svaté je totiž zapotřebí na jevišti prožít.

Čekání na Klemense

Mnohem víc se dařilo vedlejším figurkám. Po Ifigenii mne o talentu znovu přesvědčila Tereza Vilišová v roli temperamentní Cikánečky. Vedle ní se uplatnil i Viktor Dvořák jako Eman, který ještě neví, co od života chtít. Životné figury v Malíři pokojů a v Šulcové stvořili také Petr Franěk a Ivana Plíhalová. Stejnými zarděnkami jako tři ústřední postavy trpěli na jevišti Vlasta Hartlová (hostinská Marie), Vladimíra Včelná (Nevěsta) i další. Není to jejich chyba, ta spadá na vrub režii.

Tvorba činohry Moravského divadla v posledních měsících poněkud ustrnula na mrtvém bodu. Jako by se už čekalo, že s ní pohne až nové vedení souboru, které by měl od příští sezóny převzít vítěz výběrového řízení - Václav Klemens.

Moravské divadlo Olomouc - Bohumil Hrabal: Něžný barbar. Dramatizace Václav Nývlt. Režie Štěpán Chaloupka, dramaturgie Věra Mašková, výprava Kristina Matre Křížová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám