Hlavní obsah

Pražský podzim reflektuje zájem o ruskou hudbu

Novinky, Jiří Tlučhoř

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ve čtvrtek začíná 13. ročník Pražského podzimu. Do 1. října na něm bude uvedeno 12 děl české hudby v podání zahraničních interpretů. Ke hvězdám festivalu patří pěvkyně Elisabeth Vidalová a Galina Gorčakovová, ruský violoncellista Boris Pergamenščikov či klavíristé Piotr Paleczny či Michail Rudy. Na otázky odpovídal jeho ředitel Pavel Špiroch.

Foto: AČR

Ilustrační foto

Článek

Vloni jste zahájili novou tradici, kdy na úvodním koncertu zahraje zahraniční orchestr jakousi poctu české hudbě. Co vás k tomuto záměru přivedlo a je dlouhodobý?

Tento nový dramaturgický pilíř našeho programu vznikl ze dvou důvodů. Především jsme cítili odklon publika od velkých vokálně-symfonických ploch, jakými jsou kantáty a oratoria, jimiž jsme zpravidla svůj festival otevírali. Navíc si myslíme, že festival stále se zvyšujícího významu má povinnost soustavně prosazovat tvorbu českých skladatelů do repertoáru zahraničních orchestrů, dirigentů a sólistů. Mohu prozradit, že po Ruské filharmonii, která dnes večer zahraje díla Sukova, Dvořákova a Martinů, zveme na příští rok Symfonický orchestr z Monte Carla s dirigentem Markem Janowským, v roce 2005 otevře 15. ročník Orchestre Philharmonique de Luxembourg řízený Bramwellem Toveym a v roce 2006 zahájí festival Symfonický orchestr Dánského rozhlasu. Samozřejmě opět ryze českým programem.

Tradičně největší úspěch na vašem festivalu zaznamenávají koncerty s ruskou hudbou...

Ruská hudba má v našem programu jasné místo. Nejen proto, že představuje samostatnou hlubokou pokladnici světového klasického repertoáru a je dnes v módě. Důležitějším důvodem je vztah českého publika k melodice a silnému emocionálnímu obsahu ruské hudební duše. Navíc se nám s našimi partnery v Moskvě a Petrohradu velmi dobře spolupracuje. Drží slovo a v orchestrech panuje pevná disciplína.

Které koncerty byly vyprodány nejdřív?

V letošním roce se celkem očekávaně mezi těmi dvaceti koncerty vyčlenili už na jaře dva favorité - Šostakovičova Leningradská symfonie v podání Petrohradského symfonického orchestru s dirigentem Alexandrem Dmitrijevem a Budapešťský cikánský symfonický orchestr. S tím jsme se dokonce dohodli na uspořádání dalšího odpoledního koncertu, ale i toto představení je zcela vyprodáno.

Vaše záměry směřují hodně dopředu. Dokonce jste vyhlásili společný projekt s Českým rozhlasem na léta 2003 až 2013. V čem spočívá?

Za poslední čtyři roky se rozhlasové přímé přenosy a záznamy z našich koncertů staly nejúspěšnějším artiklem Českého rozhlasu v mezinárodní výměně programů v rámci Evropské vysílací unie EBU. Naše koncerty tak mohou slyšet posluchači více než šedesáti rozhlasových stanic ve dvacítce zemí. Dnešní zahajovací koncert přenáší nejenom Český rozhlas 3 - Vltava, ale i Radio Suisse Romande ze Švýcarska, britská BBC, rozhlasové stanice v Srbsku a Černé Hoře, v Lucembursku a Rumunsku.

Další z devíti večerů, které Vltava přenáší nebo natáčí, budou moci vyslechnout také posluchači v Austrálii, Spojených státech, Jižní Koreji nebo Litvě a řadě dalších zemí. My jsme tento zájem využili k projektu, jehož cílem je každoročně představit dva vynikající symfonické orchestry, jež působí při evropských rozhlasových stanicích. Letos tento projekt zahájí vedle Symfonického orchestru Českého rozhlasu Symfonický orchestr skotské BBC z Glasgowa a vynikající Symfonický orchestr Polského rozhlasu z Katowic.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám