Hlavní obsah

Petr Brukner šel kolem a jen tak fotil

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražská galerie Czech Photo Centre připravila prezentaci fotografií a prostorových objektů herce Divadla Járy Cimrmana Petra Bruknera, která trvá do 5. prosince.

Foto: Jan Šída, Právo

Herec Petr Brukner má focení jako celoživotní vášeň.

Článek

Výstava se jmenuje Jen tak jsem šel kolem, což by mělo charakterizovat to, že focení představuje pro herce spíše koníčka (i když se mu stalo celoživotní vášní) než činnost, která by měla časem nahradit jeho účinkování na prknech, jež, jak známo, znamenají svět.

Leckdo by možná namítl, že dnes fotí už i kdejaký herec. Proto je třeba uvést, že autor, písecký rodák, fotí od svých deseti let a dlouhá léta pracoval v obrazovém nakladatelství Československé tiskové kanceláře.

V nedávném dokumentu o slavném fotografovi Jimu Marshallovi, který zaznamenával od šedesátých let uzlové body beatnické a rockové kultury (fotil třeba poslední koncert Beatles), říkal jeden z jeho kolegů, že když se nedostanete mezi slavné či známé lidi, tak je vám jen reportážní talent na nic.

Petr Brukner se mezi takovými lidmi nejen pohyboval, ale byl, a je, jedním z nich. Díky tomu mohl zdokumentovat momentky ze života herců své domovské scény. Kouzelná je momentka dvojice Svěrák–Smoljak na motocyklu, která evokuje film Easy Rider. Nebo Smoljakův portrét z profilu, na kterém si na pozadí přírodní scenérie dává ruce k ústům.

Člověka hned musí napadnout, jestli chce konkurovat zpěvnému ptactvu a bude hrát na foukací harmoniku country verzi Ptačího nářečí, anebo si připaluje cigaretu, riskuje požár.

To, že jsou jeho snímky zajímavé i bez slavných person, dokazuje autor nejen cyklem pražských momentek, ale i souborem barevných fotek, na kterých si všímá především zajímavých detailů, zatímco u těch černobílých vyhledává hlavně momenty s „dostálovským“ humorem.

Samostatnou kapitolou jsou jeho prostorové objekty. Obraz složený z odložených zapalovačů, Písecká madona udělaná ze samorostu nebo Obklíčení vytvořené z fabky a patentních klíčů dokazují, že překvapivý nápad je k nezaplacení. Odkud tvůrce také čerpal inspiraci, pochopíme před dílem Pocta Karlu Neprašovi, kterou tvoří kus vodovodní trubky s kohoutkem nahoře. Celková kompozice připomíná loveckou trofej postmoderního věku.

Petr Brukner na vernisáži uvedl, že sbírá prakticky všechno a občas z toho něco vytvoří. Pozapomněl však říct, kolikrát stál ve frontě na talent, poskytující mu bystré oko i nápaditou mysl.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám