Hlavní obsah
Anna Zemánková mohla malovat takové rostliny jen díky své fantazii. Foto: katalog výstavy

Obrazy Anny Zemánkové z hodiny mezi psem a vlkem

Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích připravila výstavu Radostné poselství do neznáma výtvarnice Anny Zemánkové (1908–1986). Potrvá do 24. února.

Anna Zemánková mohla malovat takové rostliny jen díky své fantazii. Foto: katalog výstavy
Obrazy Anny Zemánkové z hodiny mezi psem a vlkem

Autorka patří k nejvýznamnějším představitelkám uměleckého stylu art brut. Jde o takzvané syrové umění, jež vytvářejí tvůrci s duševní poruchou, lidé ve spiritistickém transu či výtvarníci stojící na společenské periferii a jdoucí striktně vlastní cestou bez ohledu na laickou či odbornou veřejnost.

Zemánková se původně vyučila zubní techničkou, malování měla pouze jako koníčka. Po narození dětí však na něj zcela rezignovala a věnovala se pouze rodině. K návratu do lůna múzy s paletou a štětcem ji přiměli na konci padesátých let minulého století synové.

Základem její tvorby je naprosto originální přístup k tvaru, kompozici i výtvarné formě. Inspirována přírodou vytvářela barevné květiny a rostliny, které existovaly pouze v její hlavě.

K tomu, aby docílila žádané plasticity, probarvovala detaily tuší, některé části perforovala, nebo na ně našívala bižuterii či je zdobila výšivkou. V některých případech díla působí spíše jako koláže či asambláže než jako obyčejné obrazy.

Květiny a rostliny se rozpínají a kvetou naprosto nezávisle na lidské vůli, jako by v nich autorka toužila vidět nějakou snovou džungli. Jiné práce evokují mapy prastarých říší či půdorysy dávno zaniklých megapolis zapomenutých civilizací.

Většina z obrazů připomíná vytrhané listy z tajemného Vojnichova rukopisu, který zřejmě vznikl v patnáctém století, a nikdo dodnes neví, proč vznikl a kdo ho vytvořil.

Anna Zemánková nejraději tvořila v období mezi třetí a čtvrtou hodinou ráno. Je to doba mezi psem a vlkem, kdy podle legend mají básníci a umělci vůbec největší imaginaci, protože se pomalu rozednívá a všude je hluboké ticho. Možná proto měla výtvarnice tak intenzivní vize, díky nimž dohlédla až na druhý břeh.

Může se vám hodit na Seznamu:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků