Hlavní obsah

O hlavní cenu na karlovarském festivalu se utkají také dva české filmy

Novinky, Lenka Hloušková, Lucie Sieglová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Organizátoři blížícího se Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech v úterý zveřejnili snímky, které se utkají o ceny. Do hlavní soutěže vybrali hned dva filmy s výraznou českou stopou: road movie Všechno bude a Domestik.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Olmo Omerzu se bude snažit ve Varech uspět s road movie.

Článek

Mezi deseti světovými a dvěma mezinárodními premiérami se také v hlavní soutěži představí nový snímek jednoho z předních rumunských filmařů Radu Judeho “Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři”, originální příspěvek na téma národa a jeho vyrovnání se s traumatizujícími okamžiky vlastní minulosti.

Respektovaná argentinská režisérka Ana Katz zase přiveze do Karlových Varů lehkou melancholií i jemným humorem prodchnuté rodinné drama Cesta do Florianópolisu, neméně komplexním způsobem se k problematice vztahů žen a mužů v příběhu vzdoruplné charismatické teenagerky Mizející světlušky vyjadřuje i kanadský tvůrce Sébastien Pilote.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Prezident karlovarského filmového festivalu Jiří Bartoška a umělecký ředitel festivalu Karel Och na programové tiskové konferenci

Již zmíněnou tuzemskou filmovou produkci budou v hlavní soutěži reprezentovat konkrétně režisér Olmo Omerzu s road movie nejen o síle klukovského přátelství Všechno bude a debutant Adam Sedlák s klaustrofobní minimalistickou studií o plíživém rozpadu těla a ducha Domestik.

„Olmo je filmař, který dokáže točit velmi inteligentní filmy a zároveň oslovit širší publikum, což se mu, myslím, povedlo i v případě tohoto filmu,“ uvedl o snímku Všechno bude umělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och.

U Domestika Adama Sedláka zaujal především „způsob, jakým vypráví pomocí obrazu a zejména zvuku“.

Energie z Běloruska

Soutěži Na východ od Západu letos silně dominuje ženský element, sedm z tuctu soutěžních snímků mají na svědomí ženské režisérky.

Patří k nim i česká režisérka Beata Parkanová se svým debutem Chvilky, v němž citlivě zachycuje nástrahy rodinného života.

Druhým českým zástupcem v této soutěžní sekci je komedie Tomáše Pavlíčka Chata na prodej.

Foto: Milan Malíček, Právo

Tomáš Pavlíček

Jedenáct z dvanácti snímků tvoří režijní prvotiny, mimo jiné ironická, punkově drzá road movie o nesourodé dvojici na útěku maďarského režiséra László Czuje Rozkvetlé údolí, íránský snímek Amir přibližující život v současném Íránu či debut držitelky studentského Oscara, polské režisérky Klary Kochańské Via Carpatia, který s ní spolurežíroval Kasper Bajon.

Další Češi v akci

Dokumentární soutěž 53. MFF Karlovy Vary představí tři snímky s českou stopou. Mimořádná zpráva Tomáše Bojara ukazuje pohledy dvou českých redakcí na moment, kdy český prezident oznamoval opětovnou kandidaturu do své funkce.

V Mosulu Jany Andert popisuje zcela bez příkras nelítostné boje v iráckém městě okupovaném Islámským státem.

Nejnovější dílo karlovarského vítěze Vitalije Manského Svědkové Putinovi, které koprodukovala společnost Hypermarket Film, nahlíží fascinujícím způsobem na prezidentskou kariéru Vladimíra Putina.

V dvanáctičlenné selekci se objeví i Mosty času, hloubavá dokumentární esej Kristīne Briedeové a slavného litevského režiséra Audriuse Stonyse, která je i součástí retrospektivní sekce Odrazy času: Pobaltský poetický dokument.

Očekávaný Mars

Očekávaná na MFF KV bude jistě také sci-fi komedie Bena Tučka Mars, uvedená v nesoutěžní sekci Hlavního programu.

Natáčela se za unikátních okolností na stanici americké nevládní organizace Mars Society. Role Čechů svérázným způsobem osidlujících Rudou planetu se chopili Jiří Havelka, Petra Nesvačilová, Tomáš Jeřábek, Tereza Nvotová a Halka Třešňáková.

Foto: Stanislav Dvořák

Kosmonautky Petra Nesvačilová a Tereza Nvotová

Sekce Zvláštní uvedení přivítá dva české dokumenty. King Skate Šimona Šafránka, příběh skateboardingu za československé normalizace, hledí s dávkou nostalgie na specifickou komunitu, která si v moři zákazů a omezení minulého režimu našla svůj vlastní ostrov svobody.

Cirkus Rwanda Michala Vargy portrétuje energií překypujícího principála souboru Cirk La Putyka, který kývne na společný projekt se skupinou rwandských akrobatů. Obě sekce doplní vybrané zahraniční snímky.

Reklama

Výběr článků

Načítám