Hlavní obsah
Dopravní nehoda zablokovala tramvajovou dopravu v Praze - Motole. Foto: Ondřej Kořínek

Kurt Masur chce více uvádět hudbu Martinů

Kurt Masur, věčně mladý pětasedmdesátník, dlouholetý šéf lipského Gewandhausorchestru, do loňského roku šéfdirigent Newyorské filharmonie, přiváží na Pražské jaro svůj Orchestre National de France, v jehož čele dnes stojí.

Dopravní nehoda zablokovala tramvajovou dopravu v Praze - Motole. Foto: Ondřej Kořínek
Kurt Masur chce více uvádět hudbu Martinů

Do Prahy Mazur přiveze Dutillexův houslový koncert, pozoruhodné dílo žijícího francouzského skladatele, který patří dnes ve světě k nejvýznamnějším. Pražské obecenstvo si jistě najde i Prokofjevův 2. klavírní koncert. "Vždycky mi připomene Svjatoslava Richtěra, jemuž byla Praha velmi blízká. Franck, to je pro mě zase spojení německé a francouzské hudební tradice. A kdo ví líp než Francouzi, jak hrát Ravelovu La Valse?," řekl Masur.

Masur se chce dál věnovat české hudbě

Masur se rád  do Prahy... "Vaše město a festival jsou moje velká láska, po léta pro nás byly oknem do světa. Prvního Janáčka jsem slyšel v Národním divadle, s Felsensteinem jsem tam uvedl Verdiho Othella. Česká filharmonie bývala jedním z nejlepších světových orchestrů. I Franckovu Psyché, kterou tu teď budu dirigovat, jsem poprvé slyšel z české nahrávky. Byl to Talich, nebo Kubelík, už nevím. Franck ji snad chtěl zahodit, a jaká je to muzika," uvedl Masur.

V NDR tento světoznámý dirigent jako první uvedl Janáčkovy Zápisky z mrtvého domu. Když pak mluví o Josefu Sukovi, zmiňuje zejména jeho Asraela coby monumentální, nezapomenutelné dílo. Nadále se české hudbě chce věnovat: "Chci uvádět víc skladeb Bohuslava Martinů. Ovšem dobře znám a mám rád i Slováky, Cikkera a Suchoně...

Česká hudba je kromě Janáčka a Martinů ve světě málo známá, na rozdíl od maďarské či polské. To je možná trochu i vina Čechů. Je jasné, že je to i otázka peněz, propagace, nakladatelů."

Obtížná situace orchestrů

Kurt Masur se také rozhovořil o situaci orchestrů, která není nijak jednoduchá. "Kromě Spojených států nemůže dnes nikde na světě velký orchestr existovat bez obrovských veřejných subvencí. Tady jde samozřejmě i o mzdovou situaci, zajištění hudebníků. Po devadesátém roce se na Východě všude myslelo, že to jde jinak. Nejde. A tyhle omyly je třeba korigovat. Snad se Zdeňku Mácalovi podaří vrátit České filharmonii její někdejší věhlas, navázat na tradici Talichovu, Kubelíkovu, Ančerlovu a Neumannovu," prohlásil Masur.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků