Hlavní obsah
Jiří Slíva využívá ve svých dílech notoricky známé symboly (His Master’s Coffee, 1994). Foto: katalog výstavy

Výstava plzeňského rodáka Jiřího Slívy Kresbou ke smyslu, která trvá v Západočeské galerii Plzeň do 25. srpna, chce ukázat kreslíře především jako talentovaného výtvarníka. Proto jsou součástí expozice nejen známé litografie, ale také oleje.

Jiří Slíva využívá ve svých dílech notoricky známé symboly (His Master’s Coffee, 1994). Foto: katalog výstavy
Kafka, jazz, pes, káva a humor

Slíva je milovník spisovatele Franze Kafky, jazzové hudby (hraje na bicí a kytaru), černobílých psů a dobré kávy. Všechna tato vizuálně vděčná témata jsou v jeho kreslených vtipech v mnoha variacích. Možná proto je název výstavy pojat jako slovní hříčka.

Mohl by totiž poukazovat právě na fakt, že svými kreslenými verzemi posouvá nejen vizuální, ale také ideový smysl do dalších dimenzí, a nutí hledat ho, domýšlet si významy ukryté v dalších plánech. Navíc musí pozorovatel k hledání smyslu konkrétního kresleného vtipu zapojit vlastní smysly, především zrak.

Podstatou Slívovy tvorby je především mistrovské vypíchnutí překvapivého kontextu a originální vizuální řeči. Blízko hlavního vchodu do galerie visí vedle sebe tři obrazy. Nejnovější je litografie z roku 2013, na které je portrét Franze Kafky, jenž ukazuje do prostoru a ptá se – Už jsi mě četl?

Vedle je olej z roku 1999, na kterém má Turek ve fezu podobné gesto a říká – Už jsi dnes měl kávu? Triádu doplňuje olej ze stejného roku, na kterém je muž v obleku a kravatě se stejným gestem, a říká – Už jsi měl dnes umění?

I když každé z děl může fungovat samo o sobě, série význam vtipu akcentuje. Původně totiž autor využil starého reklamního plakátu, který se dříve používal nejen pro propagaci zboží, ale třeba i pro náborové kampaně vojáků do armády. Na tom vystavěl další satirickou nadstavbu.

Významové dimenze 

Posouvání jednoho tématu do dalších významových dimenzí je i na ostatních pracích. Litografie 28 Shades of Kafka (2016) vychází z názvu kontroverzního filmu Padesát odstínů šedi. Slívovo dílo je složeno z dvaceti osmi portrétů slavného spisovatele.

Podobně tvůrce naložil i s motivem černobílého psa, figury hudebního vydavatelství His Master’s Voice, na litografii Die Lufthunde Franz Kafka (2015). Sedm psů se nese vzduchem na pružinách jako mytický pérák.

Zvíře využil kreslíř i v parodii na reklamu, ve které využil nejen známý motiv, ale i reklamní slogan. His Master’s Coffee ukazuje psa u šálku s kouřící kávou a His Master’s Beer zase domácího mazlíčka s čenichem v pivní pěně.

Perokresba Slívův hudební život zvířat z 90. let minulého století využívá kontrastu dvou na první pohled neslučitelných světů – hudebních stylů a druhů zvířat. Autor přiřazuje jedno ke druhému s překvapivou originalitou.

Fakt, že punk spojil s papouškem kakadu, není až tak překvapující, ale heavy metal vyjádřený žralokem kladivounem či dechovka těžkotonážním slonem, to vyvolá nejen obočí povytažené překvapením, ale i odzbrojující smích.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků