Hlavní obsah

Julietta v berlínské Státní opeře - dvě v jednom

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Juliettu Bohuslava Martinů uvedla v sobotu na svou scénu v Schillerově divadle poprvé Státní opera v Berlíně. A to v hvězdném obsazení: titulní roli vytvořila Magdalena Kožená, Michela Rolando Villazón, hudební nastudování je dílem generálního hudebního ředitele Státní opery Daniela Barenboima a režie renomovaného operního tvůrce Clause Gutha.

Foto: Monika Rittershaus

Dvě operní hvězdy Rolando Villazón a Magdalena Kožená jako Michel a Julietta v inscenaci Státní opery Berlín

Článek

Premiérové publikum přijalo nezvyklou operu s velkým zájmem i ovacemi. Lze si ale klást otázku, jakou Juliettu to vlastně vidělo.

Martinů se k Juliettě inspiroval surrealistickou hrou Georgese Neveuxe s podtitulem Snář a příběhem opery je neuchopitelné hledání vlastního snu, vzpomínky, ideálu, jež prožívá postava knihkupce Michela ve světě lidí, kteří ztratili vzpomínky, a kde nic není tím, čím se být zdá.

Julietta jako groteskní detektivka

Režisér Claus Guth ale inscenuje velmi konkrétní příběh s konkrétními postavami, alespoň co se Julietty a Michela týče. Svou konstrukci opírá o fakt, že Michel Juliettu zastřelil, a první dvě dějství skládají příběh groteskní detektivky, v níž se Michel snaží svůj zločin před sebou samým i svým okolím co nejlépe zastřít.

To vše se děje v šedobílé, uzavřené pokojové kostce se spoustou skříněk a zásuvek, kam s jistou agresivitou pronikají předměty i lidé.

Foto: Monika Rittershaus

Působivý jevištní obraz přináší třetí dějství v podobě Kanceláře snů.

První dvě dějství tak tvoří kompaktní celek, po němž by opera mohla klidně skončit. Ale přichází třetí akt z úplně jiného světa, v němž jako by se inscenátoři konečně odhodlali připustit, že Julietta je surreálním snem.

Jeviště představující Kancelář snů je prázdné a zahalené mlhou, v níž se potácí Michel hledající marně svou ideální Juliettu. Je to krásný a sugestivní obraz, bohužel s předchozím děním nemá téměř pranic společného.

Villazónův Michel je chaplinovský smolař

Zvláště když Michel Rolanda Villazóna je rtuťovitý chlapík plný komiky, kterou režie dobývá z téměř každé situace. S bravurou Mr. Beana rozehrává spoustu drobných komediálních akcí, jeho Michel je čímsi mezi chaplinovským smolařem a směšně milým Nemorinem z Donizettiho Nápoje lásky.

Bohužel k Nemorinovi má blízko i jeho pěvecké pojetí postavy. Ne že by náročný part Michela pěvecky nezvládl, ale zpívá ho „italsky“ naplno, se siláckými, otevřenými vokály, na hony daleko od tajuplného lyrismu Martinů hudby.

Foto: Monika Rittershaus

Michel Rolanda Villazóna je chaplinovský smolař.

Tajemství je ale upřeno i Juliettě Magdaleně Kožené. Pěvkyně ji zpívá krásným tónem i výrazem, s pochopením pro martinůovskou prostotu i rafinovanost, zatímco režie ji vede k podobě povrchní vyzývavé i znuděné krásky, která je s jejím zpěvem v ostrém rozporu.

Její Julietta je nejlepší, pokud zní jen její hlas tajemně a mámivě za scénou. Dlouhá řada skečů, v níž Michel vláčí Juliettino mrtvé tělo po scéně a snaží se předstírat, že jde o milostné hrátky s živou Juliettou, vedou jejich vztah úplně jinou cestou než Martinů a Neveux.

Barenboimovo uchopení hudby Martinů je velkolepé

Barenboimovo uchopení hudby Bohuslava Martinů je velkolepé, barevně i dynamicky opulentní a precizně zahrané od kompaktního symfonického zvuku až po jednotlivá sóla. Zároveň je ale zvukově až agresivní, posluchače zavaluje masou zvuku, Barenboimův les v druhém dějství spíš děsí, než mámí tajemností.

Krásné a opojné je finále druhého dějství i třetí akt, ale celkově, ve shodě s režií, je to dost jiný Martinů, než jakého si lze představit. Výborní jsou pěvci ve všech menších, leč nesmírně důležitých rolích, za všechny jmenuje alespoň kontratenoristu Thomase Lichteneckera v roli Malého Araba nebo Richarda Crofta coby Komisaře.

Berlínská Julietta tak nabízí kromě nesporných hudebních kvalit i výtvarných rafinovaností (výborná světelná režie!) to, co se v reklamních sloganech nazývá „dvě v jednom“.

Zda se z těchto dvou výrazově odlišných Juliett podaří v mysli diváků složit tu jedinou, tajuplnou a neuchopitelnou Juliettu Bohuslava Martinů a Georgese Neveuxe, není tak jisté.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám