Hlavní obsah

Inovátoři Sonic Youth před pražským koncertem

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Nejvýznamnější představitelé kytarového noise, americká skupina Sonic Youth, vystoupí v sobotu 25. srpna v divadle Archa. Do Prahy se kapela vrací po jedenácti letech. Skupina si získala už v osmdesátých letech kultovní postavení kvůli svému přístupu ke zvuku kytary.

Článek

Bez nadsázky lze říci, že po Jimi Hendrixovi právě Sonic Youth nejvíce změnili zvuk a styl hry na kytaru. V osmdesátých letech, kdy všichni používali efekty modulující zvuk nástroje čistě a předvídatelně, se vrátili k syrové houkající zpětné vazbě, s jejíž pomocí vytvářeli masivní zvukové stěny.

Thurston Moore a Lee Ranaldo maximálně protáhli délku tónu, takže mohli za pomocí kytar a basy - protože Kim Gordonová uplatnila stejný přístup - vytvářet celé plochy, jaké uchválily celou nezávislou kytarovou scénu. Přišli také s typickým jakoby zkrouceným zvukem, plným nečistot, který byl v naprostém protikladu tehdejšímu ideálu křišťálové dokonalosti. Ve hře byli též inspirováni minimalismem, takže opakovali kratičké prolínající se vyhrávky, místo aby zvolili klasické pojetí sóla a akordického doprovodu.

Proměny Sonic Youth

Za léta se však Sonic Youth změnili. Jasně to ukazují novější alba, z nichž zatím posledním je loňské Rather Ripped. Skupina si sice zachovala svůj typický sound, zvuk kytary je často zkroucený, ovšem už nevytváří agresivní zvukové stěny. Zjemnila své pojetí a přiblížila se intimnímu písničkářství. Svým způsobem se tak vrací k pojetí debutového minialba z roku 1982, i když i Rather Ripped nabízí dlouhou gradující skladbu Pink Steam s navrstvenými zvuky kytar a Or má hodně hutný basový úvod. Důrazný a syrový bonus Helen Lundenberg s garážovým zvukem jasně ukazuje, že skupina nezapomněla na původní energičtější pojetí.

To potvrzuje i druhá loňská deska The Destroyed Room s podtitulem b-sides and rarities, zachycují tvorbu z let 1995 až 2003. Přináší kromě písní i zvukové koláže a sonické experimenty. Deska končí prodlouženou pětadvacetiminutovou verzi písně The Diamnod Sea z alba Washing Machine, přičemž ji otevírá desetiminutový zvukově přebohatý jam Fire Engine Dream s hypnotickým rytmem.

Srpnový koncert může být o to zajímavější, že letos uplynulo dvacet let od vydání slavného dvojalba Daydream Nation, které je považované za první vrchol tvorby skupiny, takže nelze vyloučit ani návraty do hlubší minulosti.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám