Hlavní obsah

Film Starý, nový, půjčený a modrý je pestrou mozaikou

Novinky, Adéla Zajícová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

KARLOVY VARY

Svatba na spadnutí, smrtící diagnóza, psychiatrická léčebna a hlavně potlačovaná přání a tužby, které jednoho krásného dne vyplavou na povrch. Takováto pestrá mozaika je základem groteskně tragikomického příběhu dánské režisérky Natashy Arthyové Starý, nový, půjčený a modrý, který byl uveden v rámci soutěžní sekce karlovarského festivalu a na podzim půjde do českých kin.

Článek

Kathrine má těsně před svatbou a zdá se, že růžově zajištěné budoucnosti nestojí nic v cestě. Idyla je narušena ve chvíli, kdy se ve dveřích bytu objeví její bývalý přítel Thomsen, který byl přítelem nejen hrdinky, ale i její sestry Mette, která se po rozchodu s ním dostala do psychiatrické léčebny. Jeho návratem se roztáčí kolotoč osudových rozhodnutí a zvratů, které přes všechny dramatické zápletky přeci jen dovedou ke katarzi.

Tragikomický příběh tří lidí

Intimní tragikomický příběh tří lidí je ze všeho nejvíce o schopnosti uposlechnout hlasu své duše a o síle následovat ho i ve chvílích největších pochyb a váhání. Situace je o to vypjatější, že se celý film odehrává v průběhu tří dnů těsně před svatbou, kdy se se zásadními změnami a zvraty už příliš nepočítá. Hlavní potíží všech tří hrdinů je totiž nedostatek odvahy vyslovit se a konat v souladu se svým svědomím. Problémy se tak kumulují, až se jednoho dne vynoří na povrch a hrdinům nezbývá, než se s nimi jednou provždy vypořádat.

Certifikát manifestu Dogma 95

Dánská režisérka, známá spíše fantaskními filmy pro dětské diváky, získala pro svůj flm certifikát manifestu Dogma 95. Striktní pravidla tohoto filmařského uskupení vyžadují ve svém "Slibu čistoty” mimo jiné i natáčení pouze v exteriérech a reálech, bez rekvizit a dekorací, se synchronním zvukem (hudba se nesmí používat, není-li její zdroj přímo na místě), natáčení je možné pouze ruční kamerou, film musí být barevný bez speciálního nasvěcování a musí dodržovat jednotu místa a času.

Režisér tedy v souladu s pravidly čistoty má opustit pozici tvůrce svého díla, má přestat být umělcem, jeho povinností je naopak vyjevit pravdu. Je tedy překvapivé, že se právě režisérka, která ve svých předešlých filmech vyjadřovala spíše tendenci k fantasknu, rozhodla natočit film v rámci striktních a filmově asketických pravidel tohoto seskupení. Možná ale právě tvorba omezená pravidly Dogmatu pro ni znamenala jistou inspiraci a závazek, který v konečné podobě vyústil k velmi zdařilému výsledku.

Starý, nový, půjčený a modrý, Dánsko, 2003. Režie Natasha Arthyová, scénář Kim Fupz Aakeson, hrají Sidse Babett Knudsen (Kathrin), Björn Kjellman (Thomsen), Lotte Andersen (Mette). Premiéra: 2. říjen 2003

Reklama

Související témata:

Související články

Kde hledat na internetu filmové festivaly

Od 4. do 12. července se stanou Karlovy Vary hlavním městem filmu pro celou střední a východní Evropu. V tyto dny se zde totiž bude konat 38. ročník...

Výběr článků

Načítám