Hlavní obsah

FFFILM z Transylvánie

Novinky, František Fuka (www.fuxoft.cz)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tento týden to opravdu nejde jinak a musíme se chtíc nechtíc vydat do Transylvánie, kde se odehrává první očekávaná megasuperbomba tohoto léta - film VAN HELSING, kterého se dočkáme již tento čtvrtek, t.j. o den dříve než Američané!

Foto: Milan Turek

Zámek je zčásti obklopen jezírkem, napájeným z nedaleké řeky Lužické Nisy

Článek

Evropa konce 19. století je divoké místo. Kromě chudoby a chorob v ní totiž řádí i monstra (která se později proslaví v hororech studia Universal): Vlčí muž, Dracula, Frankensteinovo monstrum, plus mnohá další. Proti nim bojuje Gabriel Van Helsing (mladší a pohlednější bratr TOHO Van Helsinga), starodávný James Bond, tajný agent tajné lóže, která sídlí ve Vatikánu a sdružuje v sobě zástupce většiny existujících náboženství. A tentokrát se (po krátkém extempore v Paříži) náš superhrdina (Hugh Jackman) se svými superzbraněmi a komickým fráterem musí vydat do Transylvánie, kde spojí síly s Annou - zabíječkou vlkodlaků (Kate Beckinsaleová), aby se utkal nejen s Draculou a Vlčím mužem (což je pravděpodobně totéž co vlkodlak), ale také s třemi Draculovými nevěstami, s tucty dalších upírů, se stovkami létajících upířích fetusů a s jedním vesnickým hrobníkem. Ke slovu přijdou exotické megazbraně, časoprostorová brána, svěcená voda i obraz s animovaným trojrozměrným rébusem.

Abyste vůbec byli schopni film Van Helsing jakkoliv akceptovat, nesmíte používat mozek. Nejdříve musíte vypnout centra vyšší logiky o přestat uvažovat o scenáristických podivnostech jako "Početná skupina lidí se vydává na lov vlkodlaka, přičemž pouze jeden z nich si vezme stříbrné střelivo" nebo "Vlkodlak skočí na střechu kočáru a ta díky tomu okamžitě začne hořet". Pak musíte vypnout i selský rozum a přestat se zabývat tím, jak může člověk přežít prohození cihlovou zdí a jak může šest koní s kočárem přeskočit pět metrů širokou propast. To ale zatím neberte jako kritiku. Je mnoho filmů, u kterých jsem bylo nucen podobně vypínat mozek nebo jeho části a přesto jsem odcházel z kina navýsost spokojen - jmenujme třeba Den nezávislosti nebo Hvězdnou pěchotu. Ale rozhodně je nějaký podstatný rozdíl mezi těmito dvěma filmy, které jsem viděl snad tucetkrát, a Van Helsingem, na kterého se znovu hned tak nepodívám. V čem ten rozdíl může být?

Do značné míry to bude v hercích. Hugh Jackman je nevýrazný, Kate Beckinsaleová opravdu neumí hrát a Richard Roxburgh je pravděpodobně nejtrapnějším Draculou, jaký se kdy na filmovém plátně objevil. Nejen, že je naprosto nevhodný typově (viz fotografie), ale chová se jako homosexuál-exhibicionista a čas od času bez zjevného důvodu křičí "Ou jés, muhahahahaha!", přičemž kamera letí směrem od něj, rotuje a hraje k tomu démonická hudba. Čímž se plynule dostáváme k Stephenu Sommersovi (Chobotnice, obě Mumie), který dostal k dispozici téměř 150 miliónů dolarů a rozhodl se podle vlastního scénáře tlačit na pilu od začátku až dokonce s elegancí parního válce na výstavě bonsají. Při úvodní černobílé scéně (zrození Frankensteinova monstra) to ještě působí roztomile stylově ("Igore, žije!"), ale když okamžitě následuje souboj s panem Hydem v Notre Dame, dojde nám, že Sommers hodlal tímto tempem hnát celý film, což se mu nepodařilo a ani podařit nemohlo, bez ohledu na to jak kamera Allena Daviaua divoce poletuje a hudba Alana Silvestriho neúnavně burácí i v okamžicích, kdy se nic napínavého nebo vizuálně zajímavého neděje. Akční scény svou videoherní nadupaností hravě překonávají nové Star Wars nebo druhou Mumii a prostocviky kamery (ze kterých je jasné, že nemohlo jít o skutečnou kameru a většina toho, co vidíme, je digitální) jsou po pár desítkách minut skutečně otravné (a věřte mi, že já nepatřím k lidem, kteří si normálně na přehnanou vizuální stránku filmů stěžují). Je pravda, že většinou "je na co se koukat", ale padouchové i hrdinové se brzy stanou pouhými figurkami ve videohře, kterou navíc ani nemůžete ovládat a hraje ji za vás někdo jiný, komu to moc nejde. A ne, nehodlám přistoupit na teorii, že to všechno je vrcholně sofistikovaná pocta oněm roztomile naivním starým hororům.

Filmu trvá hodně přes dvě hodiny než dokodrcá až k pointě, která má pravděpodobně spočívat v odhalení, že Van Helsing je vlastně Archanděl Gabriel, který ztratil paměť, a k posledním dojemným záběrům, které vypadají jako konec Teletubbies (ano, opravdu) a kino se při nich hurónsky smálo. Ale neděste se, že jsem vám zkazil překvapení, protože je to opravdu úplně jedno. Do Van Helsinga bylo jako do dortu pejska a kočičky nacpáno úplně všechno a výsledek je zcela nepřehledný, byť je plný dialogů. Jak máme brát vážně nějaké vysvětlování motivů a vzájemných vztahů příšer, když si nejsme ani jisti na kterém ze tří (nebo čtyř?) hlavních hradů se právě nacházíme a hrdinové se prostým střihem přenášejí z místa X do místa Y, přičemž těsně předtím dlouho a namáhavě putovali z místa Y do místa X.

Pokud by se vyházela většina vysvětlování a "motivačních scén", možná by se na výslednou osmdesátiminutovou přehlídku triků dalo dívat jako na bláznivou akční grotesku a důkaz (dosti proměnlivých) schopností několika trikových studií (včetně ILM a Weta), ale v existující podobě je Van Helsing na grotesku příliš rozvleklý a na "normální film" katastrofálně nevydařený. Z pokusů o "vyvolání emocí" se v celém filmu nepovedl snad ani jeden (například Anna uprostřed zabíjení monster zničeho nic smutně prohlásí "Nikdy jsem neviděla moře") a i takové Liga výjimečných je ve srovnání s Van Helsingem filosofické komorní dílo.

Kdyby dnes žil Ed Wood a dostal k dispozici takovou hromadu peněz (čtyři miliardy Korun, proboha!!!), představuji si, že by vzniklo něco jako Van Helsing. A nejeden divák by se u toho bavil. Pokud by byl trochu přiopilý. Ale málokterý na těch místech, na kterých to režisér měl v úmyslu.

P.S: Marka Vašuta jsem si nikde ve filmu nevšiml.

(Tato recenze vyjde v červnovém čísle měsíčníku Cinema. Na Novinkách přetištěno se svolením slečny šéfredaktorky.)

Premiéry týdne

Kromě Van Helsinga vám naše kina nabídnou veskrze průměrnou černou komedii Dannyho DeVita BABA NA ZABITÍ a docela zajímavý skotský nezávislý film INTERMISSION (pravděpodobně je to taky černá komedie) s Colinem Farrellem v jedné z mnoha rolí (pokud máte rádi Tarantina nebo TRAINSPOTTING, jděte na to).

Ve zkratce...

Na oficiálních stránkách je zdarma ke stažení velmi zajímavý soundtrack k filmu MISTŘI.

Další příklad toho, jak splývá svět videoher se světem filmu.

Zpěvačka Pink bude hrát zpěvačku Janis Joplinovou v životopisném filmu Penelope Spheerisové.

Pro všechny fanoušky STAR TREKU: V téhle aukci si můžete pořídit kompletní stylový byteček!

Steven Spielberg bude natáčet drama podle skutečných událostí: O teroristech a rukojmích na olympiádě v Mnichově v roce 1972.

A na téhle stránce je fakt libová reklama na fakt libovou hračku.

Reklama

Související témata:

Související články

Ztracen ve FFFILMu

Tokio, mé drahé Tokio! Byl jsem tam předloni a hned bych tam letěl znovu, jenom na to mít. Proč musím být drásán tím novým skvělým filmem, který...

Zahlcený FFFILM!

Tak mám dojem, že si ze mě ti filmoví distributoři už dělají srandu. Já si nedávno stěžoval, že mělo premiéru šest filmů najednou a tento týden jich...

Ateistický FFFILM

Čím jiným se zabývat dnes, než UMUČENÍM KRISTA? Nejen proto, že jsou velikonoce a bude se švihat pomlázkami, ale hlavně proto, že se do našich kin dostává...

Výběr článků

Načítám