Hlavní obsah

FFFILM je český sen!

Novinky, František Fuka (www.fuxoft.cz)

Chce se s vámi bavit, chce vám rozzářit den, chce vám přinést radost, FFFILM je český sen! Nebo něco v tom smyslu, však vy víte. A  jestli ne, tak pochopíte, pokud uvidíte ČESKÝ SEN...

Foto: Oldřich Jenka

Pellyho domy

Článek

Většina z vás má pravděpodobně v povědomí reklamní kampaň z jara loňského roku, která propagovala nový hypermarket Český sen, který měl mít vskutku rekordně nízké ceny (reklamní stránky tehdy vypadaly takhle). Když se několik tisíc lidí dostavilo 31. května do Letňan, zjistili, že zde žádný hypermarket nestojí a že se všichni stali aktéry v připravovaném českém filmu. A ten film se nyní (do roka a do dne) dostává do našich kin. Jeho reklamní slogan je "první česká filmová reality show", což není úplně přesné, protože výsledek není příliš filmový a už vůbec to není něco, co si představuji pod slovy "reality show".

Jeho režiséry jsou Vít Klusák (24 let) a Filip Remunda (31 let), t.j. relativní mladíci (celovečerně debutující), kteří ovšem už mají nějaké to dílko za sebou a je jasné, že se snaží "nesplynout s davem". (Klusák například natočil dokument o rozhovorech se svým otcem, ale otec mu v něm nechtěl učinkovat, takže ho hrál náhodný jiný člověk, který byl otci podobný. Film se jmenoval OCET.)

ČESKÝ SEN je dokument, ovšem dokument, jehož dokumentární složka je velmi výrazně potlačena a jde v něm především o to, aby tvůrci prezentovali svůj názor. Pokud je filmař schopný a má dost natočeného materiálu, není pro něj problém natočit a sestříhat dokument třeba o tom, že Dalajláma je masový vrah. Viz Michael Moore.

Film začíná tím, jak se pánove Klusák a Remunda rozhodnou, že udělají kampaň na neexistující hypermarket. Nechají si udělat účesy, manikúru, půjčí si šaty od Hugo Bosse, v průběhu čehož dělají "jemný humor", takovým způsobem, aby pán od Hugo Bosse nepochopil, že dělají humor. Touto scénkou tedy dokáží, že někteří zaměstnanci od Hugo Bosse jsou méně důvtipní než někteří filmaři. Nevidím jiný důvod proč celou tu anabázi s obleky podstupovali. Následně totiž jednají s velkou reklamní agenturou o velké reklamní kampani, přičemž té agentuře hned na začátku řeknou, že jde o neexistující hypermarket a že oni jsou jen chudí filmaři.

Dále tedy sledujeme jak se vymýšlí kampaň (včetně sloganů a theme songu) a jak jsou dělána "sezení" s typickými "nakupujícími rodinami" pod záminkou "výzkumu mínění nakupujících". Obojí je relativně zábavné, ale nějak mi uniká jak to spolu vzájemně souvisí. Film vyvrcholí v "Den D", kdy tvůrci konečně použijí ty obleky (ale upravení, moc nejsou) a čekají v Letňanech u plachty na zákazníky. Zákazníci skutečně hned ráno dorazí (ale překvapivě málo - několik tisíc jich přijde až později v průběhu dne), zjistí pravdu a po pár nadávkách odejdou. Klusák a Remunda evidentně doufali, že se je někdo pokusí zmlátit, ale k ničemu takovému nedošlo. Ten reklamní spot a plakáty, na kterých jsou zakrvavení a v potrhaných šatech, jsou dodatečně nahrané, nic takového se v průběhu natáčení nestalo.

Asi nejúžasnější věc na tomto filmu je skutečnost, že stál (podle oficiálních materiálů) 19 miliónů korun a přesto vypadá jako trochu prodloužené a trochu kvalitnější Na vlastní oči nebo jiný podobný televizní pořad, jaké vznikají každý týden. Většina z té hromady peněz padla zřejmě na zaplacení té reklamní kampaně a nemohu se ubránit dojmu, že přinejmenším stejně zajímavý film by vznikl, kdybych nechal spolu holýma rukama bojovat 100 náhodně vybraných bezdomovců s tím, že poslední, který zůstane stát, dostane milión, a natáčel to dvěma, třemi ručními kamerami.

Samozřejmě, takový film by "apeloval na nejnižší divácké pudy" a tudíž by se o něm ošklivě psalo. Ovšem ČESKÝ SEN "nastavuje zrcadlo konzumní společnosti" a tudíž se dobře udá i do zahraničí. Celkem správně to vystihují oficiální tiskové materiály, kde se píše, že "ČESKÝ SEN (...) je o reklamě na snové nakupování, jejich tvůrcích, obětech a dvou filmařích, kteří se rozhodli podvést tisíce lidí, aby jim dali film, po kterém tuhne úsměv na rtech." Ano, o tom ten film je a připadá mi to zatraceně málo za 19 miliónů rozpočtu a 150 korun vstupného. I bez tohoto filmu vím, že ne všechna reklama je zcela pravdivá, že přesto funguje a že ne všichni nakupující v hypermarketech jsou tak důvtipní jako absolventi FAMU. Nemyslím si, že tvůrci chtěli tenhle film "dát" i té devadesátileté důchodkyni, která jela na kraj Prahy, aby si koupila televizi za 500 Kč a vrátila se s prázdnou, aniž by pochopila, že ten Hypermarket vůbec neexistuje. A naopak si myslím, že kdyby se kdekoliv inzerovala digitální kamera nebo filmový materiál za 30% nominální ceny, pánové Klusák a Remunda by tam v den otevření stáli od rána ve frontě.

Kamil Fila (alias Tetsuo) hodnotí na internetové Cinemě ČESKÝ SEN 100 procenty a dodává "Užitečnější než Bowling for Columbine. Pointa je na každém divákovi. Zábavné ano, vtipné ne." Souhlasím s ním v tom, že pokud považujete BOWLING FOR COLUMBINE za užitečný film (t.j. pokud nějak ovlivnil váš názor na život, svět a podobně), budete si pravděpodobně něco velmi podobného myslet i o ČESKÉM SNU.

Samozřejmě, nesmíte zapomínat na to, že moje dvě zásadní výtky (manipulativnost, výsledek neúměrný nákladům) se vlastně nedají brát jako kritika filmu. Tvůrci to takhle natočit chtěli a že se jim na to podařilo sehnat peníze, to svědčí pouze o jejich dobrých producentských schopnostech. Takže, i když se mi to trochu příčí, jsem nucen uznat, že Klusák a Remunda opravdu umějí dobře natáčet a stříhají tak zkušeně, že jimi naznačovaný argument "Tento film bylo dobré natočit, protože kampaň pro vstup do EU stála mnohem víc" dokonce na zlomek vteřiny vypadá jako by měl logiku. Časem z těch dvou může být obstojný český Michael Moore. Což si můžete vykládat různě, ale opravdu to myslím spíš jako pochvalu.

A zítra jdu do Carrefouru koupit žrádlo pro psy, protože ho tam mají laciněji.

Premiéry týdne

Kromě ČESKÉHO SNU má premiéru docela dobrá klasická noir detektivka s Denzelem Washingtonem PRESUMPCE VINY, velmi standardní (řečeno slušně) dojemný film o malé holčičce a starém sběrateli motýlů s názvem MOTÝL a komedie MAMBO ITALIANO, kterou jsem neviděl, ale tvůrci a distributor se ji snaží propagovat jako "Totéž co MOJE TLUSTÁ ŘECKÁ SVATBA, ale s Italama".

Ve zkratce...

Zdá se, že CHOKING HAZARD 2 nejen že bude, ale navíc bude plný superhvězd!

Blíží se volby do Evropského parlamentu a valí se na nás vlna neuvěřitelných propagačních audiovizuálních materiálů. Věřili byste, že například toto není parodie a má vás to dohnat k tomu, abyste tu stranu volili?!?! (Ještě jsem měl připravený volební klip Dolly Buster z NEI, ale bohužel zmizel z adresy, kde byl. Hledejte!)

Eric Idle (z Monty Python) složil písničku věnovanou organizaci FCC (něco jako naše "Rada pro rozhlasové a televizní vysílání"). Můžete si ji stáhnout v MP3 tady.

Jak se dočtete zde, studio Warner Bros. zavedlo vskutku revoluční systém smluv s firmami, které pro ně vytváří videohry na motivy jejich filmů. Za svou práci tyto firmy dostanou od WB zaplaceno tím méně, čím horší hodnocení hra získá v "prestižních videoherních publikacích"! Opravdu zajímavá myšlenka, jsem zvědav, co z toho bude.

Julia Robertsová čeká dvojčata. FFFILM gratuluje.

A na závěr ukázka z jedné japonské televizní soutěže, pravděpodobně vysílané až po desáté hodině večerní.

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM znovu s Billem

Tento FFFILM se bude pochopitelně věnovat především druhé polovině zabíjení Billa. Bude se jí ale věnovat poměrně stručně, protože se mnou stejně asi nebudete...

S FFFILMem na kafi

Stávám se čím dále odvážnějším a chodím na projekce českých filmů! Tentokrát jsem zašel na nový český nezávislý generační mladý film SILNÝ KAFE islandského...

FFFILM z Transylvánie

Tento týden to opravdu nejde jinak a musíme se chtíc nechtíc vydat do Transylvánie, kde se odehrává první očekávaná megasuperbomba tohoto léta - film...

Výběr článků

Načítám