Hlavní obsah

Do pokusu o nelegální vývoz Picassa zapleten ředitel Galerie Středočeského kraje

Právo, rap

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Spletitý případ pokusu o nelegální vývoz vzácného obrazu Pabla Picassa z České republiky se začíná vyjasňovat. Právo zjistilo, že se minulý týden skutečně někdo snažil nelegálně vyvézt za hranice vzácný kubistický obraz Sedící žena a celníkům předložil žádost o jeho trvalý vývoz.

Článek

Dílo, které vlastní soukromý majitel, je však vyhlášeno ministerstvem kultury kulturní památkou a může být prodáno jen na území České republiky. Vlastník ho nemůže natrvalo vyvézt ze země, kde by za něj v případě prodeje mohl dostat mnohem více.

Podle informací Práva byl do akce, kterou zhatili celníci na pražském letišti v Ruzyni, zapleten ředitel Galerie Středočeského kraje (GASK) Jan Třeštík, který se podepsal pod úřední dokument určený celním orgánům a obsahující souhlas s trvalým vývozem díla do zahraničí.

K tomu však neměl oprávnění, neboť takový souhlas může vydat pouze ministerstvo kultury, nebo Národní galerie v Praze či Moravská galerie v Brně.

Případem se už zabývá středočeská hospodářská kriminálka na základě trestního oznámení Národní galerie. Podle policejní mluvčí Soni Budské již byly v této věci zahájeny úkony trestního řízení kvůli podezření z trestného činu porušování předpisů o oběhu zboží ve styku s cizinou. Maximální sazba u tohoto trestného činu je až osm let vězení, pokud pachatel způsobil svým činem škodu velkého rozsahu.

Obraz má podle odhadu českých obchodníků s uměním cenu 10 miliónů dolarů (v přepočtu asi 180 mil. korun). Národní galerie ho chtěla od soukromého majitele loni koupit, ale k obchodu nedošlo. Prohlídku obrazu tehdy zprostředkoval podle Národní galerie právě Jan Třeštík.

Třeštík se hájí tvrzením, že celá situace vznikla jako jeho pouhé úřední pochybení. Když však Právo v úterý o zmařeném vývozu informovalo na serveru Novinky.cz s odkazem na mluvčího celníků Jiřího Bartáka, tvrdil, že o žádný nelegální vývoz nešlo.

Dokonce redaktorovi Práva ze svého pobytu v Americe, odkud se ve středu vrátil, volal, že má od ředitele celní správy omluvný e-mail, kde mu vysvětluje, že zápůjčce Picassova díla do Švýcarska bylo zabráněno neoprávněně. „V žádném případě nešlo o něco nelegálního, k tomu by Galerie Středočeského kraje nikdy nedala povolení,“ tvrdil ještě v úterý večer Třeštík. [celá zpráva]

Mluvčí celníků Barták však ve středu trval na tom, že celníci zamezili nelegálnímu vývozu a nikdo z funkcionářů celní správy se Třeštíkovi neomlouval. „Žádným dopisem jsme se nikomu neomlouvali, náš postup byl naprosto v pořádku,“ sdělil Barták s tím, že rozhodnutí jim posvětila i Národní galerie.

Kde se nyní obraz nachází, není jasné. Třeštík tvrdí, že je v sejfu majitele obrazu a neopustil Českou republiku. Národní galerie ani celníci to však nepotvrdili.

Výstava v Curychu už skončila

Třeštík zpočátku Právu sdělil, že kubistický obraz Sedící žena pocházející ze sbírky Vincence Kramáře měl být pouze zapůjčen na výstavu konanou ve švýcarském Curychu. Jenže výstava, která probíhala od poloviny října loňského roku, tuto neděli skončila.

Ve středu Právu pro změnu tvrdil, že dílo mělo být v Curychu podrobeno expertíze a srovnání s podobným dílem, které bylo do Švýcarska na výstavu zapůjčeno.

Třeštík Právu týž den přiznal, že pochybil, když dal souhlas s vývozem, na který nemá právo. Tvrdil také, že k povolení na vývoz obrazu byl použit omylem formulář k trvalému vývozu díla do zahraničí a nikoliv na pouhou zápůjčku. Třeštík se hájí tím, že prý netušil, že podobné oprávnění může vydat jen Národní galerie.

Z žádosti o vývoz Picassova obrazu vyplývá, že ji podala pražská firma Interpoint 3. ledna 2011. Národní galerie má na vyřízení žádosti 30 dní, kdy se prověřuje, zda nejde o kulturní památku, jejíž vývoz není možný.

Obraz Sedící žena byl součástí kolekce historika umění Vincence Kramáře, který u Picassa a jeho pařížského obchodníka Daniela-Henryho Kahnweilera kupoval první kubistické obrazy. Většina obrazů z ní je ve sbírkách Národní galerie. Tento ženský akt zůstal v majetku rodiny Kramářových dědiců, která ho legálně prostřednictvím Galerie Švestka prodala asi před deseti lety soukromému zájemci v České republice. Podle informací Práva dodnes dílo nezměnilo majitele.

Středočeský kraj se zatím vyjadřovat odmítá

Vedení Středočeského kraje, které Třeštíka angažovalo coby ředitele své kutnohorské galerie, nechtělo případ nelegálního vývozu obrazu komentovat. „Není tady žádná souvislost s aktivitami Galerie Středočeského kraje (GASK) ani kraje samotného, takže se k tomu nebudeme vyjadřovat. V tuto chvíli policie teprve zjišťuje, zda vůbec došlo k nějakému porušení zákona. Vyjádříme se, až policie dojde k nějakému závěru,“ uvedla mluvčí kraje Berill Mascheková s tím, že hejtman David Rath (ČSSD) nezvedá telefony ani nereaguje na SMS.

Rath přitom ještě na počátku tohoto týdne potvrzoval, že s Janem Třeštíkem hodlá kraj spolupracovat i nadále. Třeštík totiž nyní podle dřívějších plánů končí v pozici ředitele kutnohorské galerie, jímž byl jmenován jen na dobu její rekonstrukce jako krizový manažer. Kraj už za něj vybral náhradnici, ale počítá s ním dál.

„Pokud se dohodneme, tak bychom chtěli, aby pan Třeštík vedl informační centrum Středočeského kraje, které je v Praze v Husově ulici,“ uvedl v pondělí Rath.

Už dříve se o Třeštíkovi vyjadřoval velmi pochvalně, jako o kreativním a podnikavém člověku s neomšelými nápady. Právě Třeštík stál například za tím, že kraj koupil na londýnské aukci za 17 miliónů korun středověký obraz znázorňující dobývání stříbra v Kutné Hoře.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám