Hlavní obsah
Skladatel Ivan Acher na zkoušce své opery Sternenhoch na Nové scéně ND. Foto: archív Národního divadla Praha

Divadelní týden přinese rituální tanec i operní debut

Povelikonoční týden na jevištích českých divadel přináší světovou premiéru původní české opery i málo uváděnou operní klasiku, taneční rituál i konverzační činohru.

Skladatel Ivan Acher na zkoušce své opery Sternenhoch na Nové scéně ND. Foto: archív Národního divadla Praha
Divadelní týden přinese rituální tanec i operní debut

Další z netradičních pohledů na taneční umění znamená nová premiéra baletního souboru libereckého Divadla F. X. Šaldy. Umělecká šéfka a choreografka Alena Pešková se v připravované inscenaci (S)tvoření inspirovala východní filozofií, taoistickými texty a pěti lidskými emocemi – hněvem, radostí, zádumčivostí, žalem a strachem, stejně jako přírodními živly.

Mystickým rituálem tance projdou diváci i tanečníci očišťující katarzí. Hudbu pro liberecké bubenické seskupení Aries složila Gabriela Vermelho. Premiéra se koná 6. dubna na jevišti Šaldova divadla.

Operní debut českého skladatele Ivana Achera Sternenhoch na námět stejnojmenného groteskního romaneta Ladislava Klímy uvede 7. dubna na Nové scéně ve světové premiéře soubor pražského Národního divadla. Expresionistický charakter Klímova díla zhudebnil Acher, který je i autorem libreta, v zvukové kombinaci samplingu, čisté elektroniky a reálných nástrojů. Jeho hudbu obecně charakterizuje nadžánrové hledačství a instrumentační fantazie.

S Klímovým románem se potkal již při komponování scénické hudby k činohře Utrpení knížete Sternenhocha v Divadle Komedie. Opera je uváděna v esperantu s českými a anglickými titulky. Inscenaci hudebně nastudoval Petr Kofroň, režii má Michal Dočekal, který k inscenaci pozval renomovanou choreografku Lenku Vágnerovou či scénografa Marka Cpina.

„Na Ivanu Acherovi si cením dvou věcí: má humor i velký cit. A obojí je v jeho operním debutu obsaženo,“ říká režisér Dočekal.

Málo uváděnou operu Zdeňka Fibicha Nevěsta messinská na námět Schillerovy tragédie nastudovalo plzeňské Divadlo J. K. Tyla. Dílo z roku 1884 líčí tragický osud messinské vládkyně donny Isabelly, která se má podle předpovědi stát zkázou pro oba své bratry. Nevěsta messinská zazní pod taktovkou Jiřího Štrunce a v režii Martina Otavy. Titulní postavy alternují Jana Foff Tetaurová a Kateřina Jalovcová. Premiéra ve Velkém divadle se koná rovněž v sobotu 7. dubna.

A do třetice se v sobotu 7. dubna koná premiéra i v Horáckém divadle v Jihlavě. Román Oscara Wildea Obraz Doriana Graye se často objevuje na divadelních jevištích. V dramatizaci a režii uměleckého šéfa jihlavského souboru Pavla Šimáka ztvární titulní roli Jan Burda. Premiéra se koná na scéně Velkého divadla.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků