Hlavní obsah
Betonové skulptury Vojtěcha Míči symbolizují odcizenost moderního světa (Medvídek – kocour, varianta II, 2010–2011). Foto: Jan Šída, Právo

Pražské Museum Kampa prezentuje výstavu Vitální kolaps, která trvá do 24. března. Symbolicky konfrontuje sochařskou a fotografickou tvorbu. Masivní betonové skulptury vytvořil Vojtěch Míča a barevné nebo černobílé snímky pocházejí od Ivana Pinkavy.

Betonové skulptury Vojtěcha Míči symbolizují odcizenost moderního světa (Medvídek – kocour, varianta II, 2010–2011). Foto: Jan Šída, Právo
Dialog mezi hmotou a obrazem

Postavit vedle sebe výrazné hmotné objekty a intimní fotografické obrazy nebývá pro takto pojaté výstavy typické. Na první pohled jde totiž o příliš odlišné výtvarné formy. Přesto si na takovou kontradikci kurátor Petr Vaňous troufl a postupoval podle teze antických stoických myslitelů. Totiž že slabší důvod je možné udělat silnějším a využít jej ve svůj prospěch.

Proto je koncepce výstavy pomyslně pojatá jako vzájemný dialog mezi dominantní betonovou hmotou masivních, často na první pohled neuchopitelných skulptur s výrazně symbolickými vzkazy na rozvěšených fotografiích. Jako by lidé, kteří se zjevují na Pinkavových obrazech, doslova v plné nahotě (ve své niterné zranitelnosti a odhalené tělesnosti) levitovali v betonových kulisách moderních a zoufale odcizených aglomerací. S touto ideovou koncepcí dokonale koresponduje i chladný interiér galerie. Dvojice velkoformátových černobílých aktů dívky a mladého muže nazvaných Adam a Eva (1994) evokuje biblické téma.

Osudová ruka s plamenným mečem je nemilosrdně vyhnala nahé a bezbranné z ráje do syrové betonové džungle. Hned naproti nim stojí ve své majestátnosti hmotný objekt Něžné prefabrikáty – Bunkr, varianta III (z roku 2006), jenž dává vyhnancům na odiv svou převahu a zároveň je vítá v drsné realitě skutečného světa.

Název výstavy Vitální kolaps lze vysvětlit jako živelný a zároveň také iracionální kolaps naší současné civilizace. Nebo také jako absolutní zamrznutí všech životních funkcí jedince v naší postmoderní realitě. Každý z vystavených artefaktů je také možné chápat jako metaforickou otázku týkající se smyslu naší existence uvnitř všeobjímajícího makrokosmu.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků