Hlavní obsah

Český audiovizuální fond vyhlíží strmý propad

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český audiovizuální průmysl se podle zástupců Asociace producentů v audiovizi (APA) řítí do propasti. Důvody však podle nich nesouvisí s kvalitou domácí audiovize, jsou systémové.

Foto: ČTK/Kubeš Slavomír

Předseda Asociace producentů v audiovizi Vratislav Šlajer.

Článek

Rok 2021 se přitom zapíše do historie s rekordním výsledkem, kdy obrat českých produkčních společností sdružených v APA dosáhl poprvé téměř 12 miliard, čímž překonal i obrat před pandemií 9,46 miliardy z roku 2019.

Česká republika ale letos už 3. ledna pozastavila příjem žádostí o filmové pobídky. To přinese razantní odliv zahraničních projektů v druhé polovině roku a zejména v dalších letech. Přitom o získání investic globálních streamovacích platforem, které od roku 2018 ve velkém investují do vlastní výroby, usiluje celá Evropa. Filmoví giganti však nyní přesouvají své projekty do okolních států, jako jsou Polsko, Maďarsko, Slovensko či pobaltské republiky.

„Dosavadní systém pobídek je v krizi, v posledních měsících se vyčerpal a zastavil. V posledních letech se do Česka podařilo dostat díky kvalitě služeb a pobídkám většinou dlouhodobé seriálové projekty zahraničních platforem, které u nás využívají obrovské množství služeb, utrácejí prostředky, zhruba 9 miliard ročně, a dávají práci 20 tisícům lidí, většinou z oblasti nefilmových profesí a služeb,“ uvedl v tiskové zprávě předseda APA Vratislav Šlajer.

A doplnil: „Česku se tedy pobídky vyplatí, prostředky do nich vložené se vrací desetinásobně. Situace je dramatická, s ministerstvem kultury a ministerstvem financí vedeme na téma pobídek diskusi, aby v Česku dál mohla probíhat natáčení velkých zahraničních projektů i menší evropské a domácí produkce.“ Nově totiž hrozí i odchod domácích filmových a televizních projektů do sousedních zemí.

Problémy čekají i Státní fond kinematografie, který nedostane příspěvek ve výši 760 milionů z Národního plánu obnovy, s nímž dříve počítal. Spolu s poklesem příjmů z kin jde o zásadní propad plánovaných příjmů fondu.

„Absence audiovize v Národním plánu obnovy je šokující,“ řekl Šlajer. „Čeká nás propad a vleklá krize. Jde přitom pouze o důsledek neřešených systémových problémů. Všechny evropské země se předhánějí v navýšení investic do audiovize, neboť jde o výrazně prorůstové odvětví s přidanou hodnotou, v době krize přináší nové investice a práci mnoha lidem,“ zdůraznil.

Reklama

Výběr článků

Načítám