Článek
„Je to něco mezi filmem, divadlem a snem,“ říká Štěpán Kleník, jeden z tvůrců a zakladatelů Brejlanda.
Nejde o online přenos divadla. Podstata zážitku spočívá v tom, že divadelní představení je upraveno a zcela nově natočeno speciální 360stupňovou kamerou umístěnou uprostřed jeviště, na kterou herci reagují.
Divák se po nasazení brýlí ocitne přímo v centru dění a má herce v trojrozměrném vidění na dosah ruky. Z obývacího pokoje se přenese na jeviště a díky 360stupňovému pohledu se za herci může otáčet, i když se mu ocitnou za zády. Je tedy pouze na něm, koho v danou chvíli sleduje a jak si svůj zážitek z představení skládá.
„V každém představení se snažíme najít speciální klíč pro jeho převod do nového a doposud nepříliš prozkoumaného média, které nabízí spoustu zajímavých příležitostí,“ popisuje Petr Hanousek, VR režisér a kreativní producent Brejlanda.
Dosud byly takto natočeny dvě inscenace, Hamleti Divadla Na zábradlí a Perníková chaloupka Divadla Minor. Brzy k nim má přibýt i Drábkova Elefantazie Městských divadel pražských, hra Pusťte Donu k maturitě! Tomáše Dianišky z pražského Divadla pod Palmovkou nebo divadelní adaptace filmu Ucho, kterou v Divadle na Vinohradech v Praze nastudoval režisér Šimon Dominik. A zájem projevila i další divadla.
Podle radní hl. m. Prahy Hany Třeštíkové má projekt potenciál stát se dlouhodobou součástí nabídky divadel i po covidové pauze a umožnit i těm, kteří se do divadla z jakéhokoli důvodu nedostanou, vidět třeba dlouhodobě vyprodané inscenace. Samotná divadla se ale neobávají, že by jim Brejlando přetahovalo diváky.
Háček je v tom, že nejde o stejný zážitek. Sledovat divadelní představení z hlediště je úplně jiné než se ocitnout na scéně uprostřed herců. Prvotní dojem se blíží prožitku počítačové hry.
Divák s brýlemi na očích ztrácí kontakt s realitou a mimoděk uhýbá napřažené ruce herce či pádu v jeho bezprostřední blízkosti.
Zážitek z vlastní přítomnosti na jevišti snadno překryje vnímání toho, oč v inscenaci vlastně jde, a někomu může být intimní blízkost herců až nepříjemná. Ale rozhodně projekt stojí za vyzkoušení. Až praxe ukáže, do jaké míry se Brejlando mezi lidmi vžije a přejde z roviny atrakce do požadované služby.
Brejlando lze vyzkoušet od 29. března. Vstupenky jsou již nyní v předprodeji na síti GoOut.cz. Sadu brýlí a sluchátek s inscenací doručí ve vybraný den v podvečer až domů partner projektu, společnost Liftago, jež si druhý den ráno sadu opět vyzvedne. Baterie umožní zhruba dvouhodinové vysílání, inscenace jsou hodinové.
Služba je v současnosti dostupná pouze v Praze, do budoucna ji tvůrci plánují rozšířit. Cena lístků se pohybuje v rozmezí 599 až 1399 korun podle zvolené varianty a počtu objednaných brýlí. Není třeba se ani obávat nákazy covidem-19. Všechny vrácené brýle projdou certifikovanou třífázovou dezinfekcí, než budou připraveny pro další zákazníky.