Hlavní obsah

Baumaxa tančí "sambu v kapkách chlastu"

Severočeský písničkář Xavier Baumaxa, který k sobě v posledních letech přitáhl rockově-klubové i folkové publikum neschopné strávit klasický český trampský "kotlík", přišel s dalším albem svých potměšilých komentářů k české současnosti. Obalil je do hudebního doprovodu plného mezižánrových přesahů.

Baumaxa tančí "sambu v kapkách chlastu"

Hudebně je Baumaxovo Desperanto nekomplikované, ale vcelku pestré. Tu a tam se přidávají  smyčce, klavír i nesmělé náznaky world music. Zabrousí do reggae i funku, v Ou Watana užil trochu ledzepelinovský úvod na akustickou kytaru.

Kromě typického brumlání, kňučení a hekání Baumaxa několikrát docela čistě a pěkně zpívá svá sdělení, zamotaná do pavučiny slovních hříček. Je hořce vtipný, pracuje se zvukomalbou a bláznivými neologismy, ale také nečekanými asociacemi a metaforami.

V Positiff Peopula se snaží s "jamajskou" výslovností zkoumat skupiny lidí jako "fyzkulturing peopula" a "intelectual peopula" a končí poznáním, že chce potkávat "positiv peopula" a ne ty "lajk nick-cavea a toma-waitsa“.

Samba v kapkách chlastu

Z depresí se vyzpívává i v další podařené skladbě o životě v ústavu Na druhé straně plotu. Zjišťuje, že mu "ujely všechny antabusy“ a za doprovodu smyčců se jemně ptá: "Jestli by nám nebylo líp, na druhé straně plotu?"

Nejvíc legrace naopak vměstnal do čtyř minut opilecké Samby v kapkách chlastu. „Tančím jako Bohouš Josef sambu v kapkách deště, recenze to nemá dobré, ale já chci ještě...tančím jako Bohouš Josef sambu v kapkách chlastu, v těžké chvíli vzpomenu si na mou mámu," zpívá Baumaxa a ženský hlas to komentuje věcným: Luboši už nepij!

Básník a rapper pak "opilý a otylý opiluje ženu" a "musí si pro Missku jít na afrodízy“. Jen některé texty zpívané baumaxovským idiolektem tolik nepobaví, protože jim jednoduše není rozumět (Žestoka piča). Kdo ví, co tím chtěl básník říci.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků