Hlavní obsah

Architektonické šperky ve Fragnerově galerii

Právo, Radomíra Sedláková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Za oponami. Pro výstavu architektury je to nezvyklý název. Ovšem plně charakteristický - přesně tak je výstava uspořádána. Divák skutečně prochází za opony, aby se potkal s architekturou. Vymaňuje se z uspěchaného a přehlušeného všedního světa a vstupuje do téměř mystického pološera, které ho soustředí jen k jednomu.

Foto: Dana Ehlová

Na slavnostním koncertu vystoupili: Iva Kramperová (housle), Pavel Svoboda (varhany) a Matěj Štěpánek (violoncello).

Článek

Jak vystavovat architekturu, to je otázka, na niž se těžko hledá odpověď. Vždy je to složité, neboť na rozdíl od většiny ostatních druhů výtvarného umění nejde nikdy vystavit originál, ale jen zprostředkující materiál, který umí stavbu více či méně podrobně a názorně přiblížit.

Jistě, i ony mají svou výtvarnou hodnotu, umějí podat dostatečně podrobnou informaci o stavbě, ať již hotové, nebo zamýšlené. Kresby, plány, modely ... vše, co vypovídá o architektově myšlence, vše, co může stavbu dobře přiblížit.

Někdy je toho moc a výstava se stává nepřehlednou nebo opravdu jen pro odborníky. Vybrat jen jedno je ale také těžké. Zvláště s vědomím, že pak se všichni budou ptát -a kde je to ostatní?

Architektura jako sochařství

Pro výstavu architektonického ateliéru Neutelings Riedijk z Rotterdamu byla zvolena jen jedna stránka jejich architektury. Architektura jako plastika. Patnáct staveb z let 1992 až 2003, ať realizovaných, nebo takových, jež zůstaly jen v projektu, je představeno patnácti stylizovanými modely. Modely, které dbají na siluetu, na výraz. Modely, které jsou vyrobeny převážně právě pro tuto výstavu v zajímavé zkratce. Modely, které jsou zevnitř rozsvícené, aby vynikl vztah plné hmoty a zaskleného prostoru.

Jen s minimálními popisy jsou osazené na štíhlých tmavých soklech ve zšeřelém prostoru "za oponami - a vytvářejí tak vysoce emotivně nasycenou galerii. Architektonické šperky, které své myšlenky vydávají postupně, jen při potřebném soustředění a zahloubání.

Jsou tu stavby nejrůznějšího druhu - bytové, administrativní, muzea, ministerstva, radnice ... Avšak o typologické zařazení nejde, jde především o hmotu a její výraz. Hmotu vrstvenou, prořezávanou, hmotu vyjadřující pohyb, zvuk, sílu i pomíjivost. Je to architektura, která nedbá na aktuálnost směrů a tendencí, nezajímá se o to, zda někam přísluší. Je samozřejmá, suverénní, působivá -nadčasová.

V dramaturgii Fragnerovy galerie je to opět jedna z hvězdných výstav, která představuje nejen významný architektonický ateliér, ale také ojedinělý způsob prezentace architektonických myšlenek.

Za oponami, 15 budov Neutelings Riedijk Architects.

Za oponami, 15 budov Neutelings Riedijk Architects. Výstavu připravil Netherlands Architecture institut, pořádá Galerie Jaroslava Fragnera, 25. 2.-10. 4. 2005, denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám