Pokud chcete pouze v krátkosti slyšet jednoduchý "verdikt", pak tento zní: "Prachy dělaj člověka" v žádném případě není dobrý film. Pokud se v tom chcete rochnit a zjišťovat, jak moc špatný je a proč asi, pak prosím... čtěte dál.

Scénář filmu pochází z pera Radka Johna (který se podle této zprávy ČTK zřejmě už konečně zbláznil) a lze v něm (respektive aspoň v námětu) tušit jistý zajímavý potenciál: Tři dávní kamarádi (Ondřej Vetchý, Tomáš Hanák, Michal Suchánek) jsou mnoho let odloučeni a pak se dají znovu dohromady, aby provedli velkou loupež. To se jim povede, ale o prachy náhodou přijdou, takže provedou desetkrát větší loupež, pak si chvíli užívají v cizině a pak... se celý film zhroutí v něco naprosto nesmyslného a popírajícího všechno, co se dělo předtím.

Kolem natáčení filmu Prachy dělaj člověka se dělo cosi velmi dramatického (mimo jiné se střídali režiséři). Podrobnosti neznám a k hodnocení filmu je znát nepotřebuji a ani nechci. Nicméně výsledek vypadá na to, že se při natáčení dělo něco dramatického a připomíná mi jiné "horkou jehlou spíchnuté", uprostřed natáčení upravované snímky jako Highlander 2 nebo Na pokraji smrti.

Nejvíc do očí bije snaha přidat co nejvíc tempa a akčnosti v postprodukci, a to především pomocí "tonyscottovské střihačské psychedelie". Vzpomeňte si třeba na úvodní titulky Nepřítele státu nebo na kteroukoliv scénu Muže v ohni nebo Domina. Tvůrci Prachů se pokusili udělat s mnoha scénami svého filmu totéž, ale neměli k dispozici dostatek natočených záběrů! A když máte k dispozici celkem dva různé záběry trojice mužů, stojících nehybně s bazukou, můžete stříhat, zoomovat a dodělávat zvukové efekty třeba týden, ale cool akční scéna se z toho nestane. Vlastně, pokud si dobře vzpomínám, akční scény jsou ve filmu celkem tři a vždy jde o výbuch stojícího auta (které v jednom případě má jet, ale je vidět, že stojí).

Budete ale zklamáni i v případě, že čekáte komedii (jak by se mohlo zdát z jmen tří hlavních představitelů). Nejen, že značná část vtipů nefunguje, ale především ve filmu skoro žádná snaha o humor není! Když občas (ale opravdu velmi zřídkakdy) někdo pronese nějakou "hlášku", je to podáno spíše hořce nešťastně. A ono to celkem má smysl, protože pokud něco na tomhle filmu funguje, je to ono hořeké neštěstí tří kamarádů, kteří jsou buď na dně, nebo v balíku, ale nemohou si ten balík užít. Obzvlášť Michal Suchánek podává slušný herecký výkon jako Michal (všechny tři postavy mají stejná křestní jména jako herci), který chce šťastný život pro sebe a svou přítelkyni, ale neodváží se jí přiznat, do čeho se namočil.

Žádné herecké výkony ale nedokáží vytáhnout film ze strašlivé nudy, která začne během několika prvních minut (když jsem se poprvé podíval na hodinky, zda už bude konec, se zděšením jsem zjistil, že uplynulo necelých 20 minut). Vzhledem k tomu, že a) film nemá humor, b) film nemá akční scény, c) smysluplnými postavami v něm jsou pouze tři hlavní hrdinové a Michalova přítelkyně (Renata Prokopová), není mi úplně jasné, jak vlastně chtěli tvůrci proti té nudě bojovat.

Jak už jsem psal výše, nápad postavit scénář na dvou skutečných slavných loupežích (pošta v Dejvicích a obrněný vůz na Evropské třídě) a spojit je stejnými pachateli, dávnými kamarády, má potenciál. Ale (a opravdu nevím, zda je to chyba Johna nebo někoho jiného) dramatické psychologické situace (tedy to jediné, co má šanci v tomto filmu za něco stát) jsou pohříchu nevěrohodné a prokládané snahou o ten nejdementnější humor a převleky jako od inspektora Clouseaua, což okamžitě tříští jakoukoliv atmosféru, kterou se podařilo vybudovat. A pak je tu to zmiňované finále filmu, které je hrozné (a opravdu vypadá, jako by někdo rozhodl "a teď tam prostě musíme dát něco z exotické ciziny"), ale i kdyby bylo dobré, těžko by něco mohlo zachránit.

Někteří kolegové, kteří podrobněji sledovali vznik filmu, mi po projekci říkali, že "to nakonec nebyla až taková sr..., jak se obecně očekávalo". Souhlasím, že existuje mnoho filmů, které jsou ještě horší. Což ovšem mluví v neprospěch Prachů, protože kdyby byly ještě o něco horší, tak bych se při nich méně nudil a více bavil. A teď už pryč z Čech někam jinam.

Bez mučení přiznám, že nejsem bůhvíjaký znalec filmů Pedra Almodóvara, takže netuším, jestli Volver nějak zapadá do "velkého schématu" jeho tvorby a například nezavršuje nějakou jeho pentalogii o silných ženách. Nicméně:

Jde v něm o krásnou Raimundu (Penélope Cruzová) s dospívající dcerou, které obě terorizuje Raimundin manžel. Jedné osudové noci je manžel při dalším terorizování zprovozen ze světa, odklizen do mrazáku a Raimunda s dcerou se ho snaží zbavit.

Raimundina sestra Sole je poněkud vyšinutá kadeřnice, kterou začne chodit navštěvovat její (a Raimundina) matka, o které se mělo zato, že zemřela před lety při požáru. Sole si myslí, že živá matka je duch, a zaměstná ji u sebe v ilegálním kadeřnictví, kde ji vydává za ruskou imigrantku, a skrývá ji tak před světem.

To jsou základní dvě dějové linie, které se v průběhu filmu nijak výrazně neprotnou, ani nejsou nijak výrazně zakončeny nebo nedejbože vypointovány (kdyby film skončil o 10 minut dřív nebo o 10 minut později, nic zásadního by to neznamenalo). Na rozdíl od (například) Prachů to ale tolik nevadí, protože to, co se ve Volveru odehrává, má své kouzlo a je to natočenou jistou rukou profesionála. Kdyby například tímhle stylem někdo natočil film z českého městečka, říkal bych si, jak je to profesionálně zvládnuto, jak se to plně vyrovná ostatním evropským nezávislým dramakomediím a že to nejméně na jednom malém festivalu jistě dostane nějakou cenu. Ale abych si řekl "tak teď už chápu proč je ten Almodóvar takový Bůh a nemůžu se dočkat jeho dalšího filmu", to tedy rozhodně ne...

A třetí premiérou týdne je počítačem animovaný film MRAVENČÍ POLEPŠOVNA o chlapci, který je zlý na mravence, takže ho mravenci očarují a zmenší a v mraveništi ho chtějí vychovat v dobrého... mravence. Nakonec se všichni spřátelí a dají co proto zlému dezinsektorovi.

MRAVENČÍ POLEPŠOVNA obsahuje celkem tři věci, které za něco stojí:

1) Grafické ztvárnění vos (ocení fanoušci sci-fi, protože vypadají jako něco mezi brouky z Hvězdné pěchoty a Vetřelci).

2) Hudbu Johna Debneyho (ocení pouze sběratelé soundtracků).

3) Hlasy patřící slavným americkým hercům (neocení u nás nikdo, bude to dabované).

Kvůli ničemu jinému nemá smysl tento průměrný až podprůměrný (po všech stránkách, od scénáře po animaci) film vidět. Tudíž jste si asi už odvodili, že pokud nutně potřebujete tento týden nějaký film pro svého mladšího sourozence / potomka, bude lepší sáhnout od videotéky / videopůjčovny.

Další premiéry týdne

Kromě výše uvedených má v našich kinech premiéru ještě... Vlastně zpět, nejde o premiéru. Tento čtvrtek bude v našich kinech znovu uveden (z DVD) dvanáct let starý Kachyňův film Kráva. Co do mystičnosti stojí tento distribuční počin na druhém místě mezi distribučními počiny tohoto týdne, hned za rozhodnutím uvést Prachy dělaj člověka v rekordních 48 kopiích (podle jiných pramenů v neméně rekordních 43).

Ve zkratce...

Minule jsem psal o hloupých českých bulvárech. Nechtěl jsem tím říct, že opovrhuji všemi bulváry. Ale dávám přednost těm, které jsou aspoň zábavné, jako je například What Would Tyler Durden Do? s posty o celebritách, jako je například tento. Na to Blesk nemá.

Zatímco před pár týdny jsem se rozplýval nad novým trailerem na Casino Royale, titulní písnička z téhož filmu mě nechává více než chladným.

S Tomem Cruisem to začíná být skutečně nahnuté. Nejen, že se rozkmotřil s Paramountem, svým dlouholetým partnerem, ale ve čtvrtém dílu Mission: Impossible ho má nahradit Brad Pitt!

A teď všichni spolu... They're taking the Hobbits to Isengard!