Žánr jménem "mockumentary" (z anglického "mock" a "documentary") spočívá v tom, že někdo natočí film, který je hraný, ale má vypadat jako dokument. Navíc má jít o film, který je humorný a ze svých protagonistů si dělá legraci (ovšem nijak třeskutě, protože má pořád vypadat plus mínus jako dokument).

Když tak namáhám hlavu, vzpomínám si z tohoto žánru na skvělý Spinal Tap nebo Best of Show, z českých pak na krátkometrážní Ropáky a možná části Českého snu (ale spíš ne). Prostě, filmů tohoto žánru není moc. Proto je zvláštním řízením osudu, že tento týden se do našich kin dostávají hned dva! (Plus Superman se vrací, o kterém jsem psal minule.)

Film Roberta Altmana Zítra nehrajeme! se točí kolem rozhlasového pořadu "A Prairie Home Companion" (otrocky přeloženo asi jako "Společník do prérijních domácností", v reálu to ale zní ještě tepleji), který jsem samozřejmě v životě neslyšel a do shlédnutí filmu jsem o něm nic nevěděl. Nicméně to vypadá, že tento pořad se vysílá z americké Minnesoty a je určen především nenáročným venkovským posluchačům (těm, ze kterých si městští posluchači dělají legraci kvůli jejich inteligenci). Pořad, který je směsí scének, reklam a country hudby, je zajímavý tím, že se vysílá živě a za účasti početného živého obecenstva. A vysílá se dodnes.

Film Zítra nehrajeme! popisuje jedno takové živé vysílání jednoho dílu tohoto pořadu, přičemž mixuje realitu s fikcí. Fikce spočívá například v tom, že ve filmu se jedná o poslední představení před zrušením pořadu. Realita spočívá například v tom, že hlavní moderátor a účinkující Garrison Keillor hraje ve filmu sám sebe (jeho postava se jmenuje "G.K."). Tento člověk je naprosto fantastický! Existuje mimo čas a prostor, má svoji show, a jede, a jede... Nebo to jenom dělá, ale to je fuk. Kdykoliv se objeví na plátně, je to skvělé a chtěl bych toho víc (na následující fotce stojí v pozadí).

Bohužel, ve filmu je víc dalších věcí. Mnohem víc. Hraje v něm dost slavných herců (Kevin Kline, Tommy Lee Jones, Lily Tomlinová, Meryl Streepová, Lindsay Lohanová, Woody Harrelson, John C. Reilly, Virginia Madsenová...). Ti buď ztělesňují účinkující ve show nebo jakési "deus ex machiny", které show pozorují/osudově ovlivňují. Někteří také hrají smyšlené postavy, které ve skutečné show hraje Garrison Keillor (!), ale v tom už se raději nebudu víc vrtat. Každopádně, všechny ty hvězdy na mě působily poměrně rušivě.

Podle očekávání je film do značné míry improvizovaný, z čehož logicky vyplývá, že postavy hodně mluví přes sebe, aniž by toho moc řekly, a pokud neumíte anglicky, titulky vám mnoho zamlčí (většina fungujícího humoru spočívá především v drobnostech, které jsou utroušeny "na půl úst"). Robert Altman chtěl evidentně vzdát hold tomuto pořadu a venkovskému rádiu obecně, ale nestačilo mu vzdání holdu a chtěl do filmu nacpat něco navíc - jen on sám ví, co přesně to mělo být, ale vadilo mi to.

Samozřejmě, Robertu Altmanovi je 81 let, což mu jistě dává právo natáčet takové filmy, jaké se jemu líbí, a kašlat na to, jestli se budou líbit širokému publiku nebo dokonce Františku Fukovi. Stejně jako mnohé jeho další film je Zítra nehrajeme vhodný pro klubová kina nebo filmové festivaly. A fanoušky Roberta Altmana.

Když tak o tom přemýšlím: Než vidět tenhle film, radši bych si poslechl nějaký skutečný záznam tohoto rozhlasového pořadu, nebo se podíval na skutečný dokument o natáčení jeho skutečné epizody. Ten pořad pravděpodobně má své kouzlo a to kouzlo je na plátně vidět i v tomto filmu. Navzdory tomu, jaké věci Altman s tím námětem provedl a jaké zbytečnosti doplnil.

Ironií osudu je, že místo výše zmiňovaného filmu Zítra nehrajeme!, který by se dobře hodil na filmové festivaly, byl Karlovarský festival slavnostně uzavřen nikoliv Altmanovým filmem, ale snímkem Confetti (který má také premiéru tento týden a je mnohem horší).

Confetti je mockumentary o tom, jak svatební časopis (jménem Confetti) vypíše soutěž o nejzvláštnější svatební obřad a my sledujeme, jak se tři vybrané páry chystají na svatbu, pak ji provedou a jeden z nich vyhraje.

První pár jsou naturisti (chtějí se brát nazí), druhý má rád staré hollywoodské muzikály a třetí jsou vášniví tenisté. A tak sledujeme, jak páry nacvičují choreografii nebo se s producenty hádají kvůli nahotě, není to moc vtipné a ani to moc nevypadá jako dokument.

Confetti je do značné míry improvizováno (prý vůbec neexistovaly předem napsané dialogy) a je to vidět: Není to filmová komedie v klasickém smyslu a nevypadá to ani jako filmový dokument, protože na většině herců je dobře patrné, že se snaží být vtipní, což je u mockumentary to nejhorší, co se může stát.

Zřejmě je vždy někdo rozestavil před kameru, řekl jim "Vy jste naturisti, vy jste starší žena šokovaná nahotou, sehrajte něco legračního". A herci (většinou neznámí, z vyjímkou Martina Freemana ze Stopařova průvodce po Galaxii) většinou nebyli dost dobří improvizátoři na to, aby něco zajímavého dokázali sehrát. Kdyby Confetti byl opravdový dokument, tak bych si pouze řekl, že nešlo o příliš dobře zvolené téma a že se prostě nestalo nic moc zajímavého nebo vtipného, co by filmaři mohli natočit. Když ale uvážím, že všechno na plátně bylo vymyšlené a zahrané, je výsledek dost katastrofální a mnohem slabší než Zítra nehrajeme!: U něj jsem se pouze místy nudil, kdežto Confetti jsem po první půlhodině začal dost aktivně nenávidět.

A nesouvisí to s tím, že nesnáším svatební obřady.

Ve zkratce...

Želvy se vracejí! Nedivte se tomu, jak vypadají. Přesně takhle vypadaly v původním (dospěláckém) comicsu předtím, než se z nich staly srandovní postavičky pro dětičky.

Julia Robertsová bude produkovat film podle těchto panenek Mattel. Nepochopil jsem, jestli tu panenku bude i hrát.

Úžasný film The Nightmare Before Christmas (který nedávno vyšel u nás na DVD jako "Ukradené vánoce") bude uveden do kin ve 3D verzi! Zatím není známo nic o tom, že by se objevila i v našich kinech...

Zajímavá zpráva: Někdy začátkem příštího roku by měla česká televize uvést Fincherův Klub rváčů v titulkované verzi (se stejnými titulky, které měl v kině), což je obzvlášť fajn vzhledem k strašlivě přeloženému českému dabingu, kterým tento film oplývá.

Trailer na novou sci-fi Alfonso Cuaróna Children of Men obsahuje mimo jiné geniální titulek "From the director of Y Tu Mamá Tambien and Harry Potter and the Prisoner of Azkaban".

Lepší může být snad už jen titulek "Van de regisseur van Soldaat Van Oranje en Basic Instinct".