Jan Dolanský hraje v komedii Všechno nejlepší mladého frajerského nafoukaného taxikáře. Viktor Preiss hraje důchodce, který Dolanského ne zcela logickým způsobem donutí k tomu, aby ho celý den zdarma vozil po Praze a tím odčinil poškození jiného auta. V průběhu tohoto dne k sobě oba antagonisté najdou cestu, objeví v sobě to dobré a poznají teplo upřímných lidských citů. Asi tak nějak.

Možná vás napadnou asociace na Taxi Taxi nebo Collateral, ale Všechno nejlepší je spíš historka z Bakalářů (a mimochodem neobsahuje ani náznak jakékoliv akční nebo výpravnější scény). Ovšem historky z Bakalářů nemají hodinu a půl a nestojí vás 150 Kč.

Odpusťte mi to silné slovo, ale filmy Pánská jízda i Všechno nejlepší mě nebetyčně sr..., jinak se to napsat nedá. Zatímco mě většina špatných filmů pouze nudí nebo (v lepším případě) baví, k oběma dosud spatřeným filmům Martina Kotíka cítím poměrně aktivní nenávist, pramenící z toho, jak v nich byl trestuhodně pošlapán potenciál a talent jiných. V obou případech jde o filmy, které jsou slušně technicky natočeny (tj. záběry jsou ostré, správně osvětlené, sam tam se stříhne, zvuk je správně stereo, kameraman není opilý), jsou v nich výborní herci, mají teoreticky ucházející scénáře a tentokrát je ve filmu dokonce pražský krysařík, ale výsledek je strašný a všechno to dobré je promarněno tím, že Martin Kotík naprosto nemá smysl pro rytmus a logiku komedie.

Někteří tvrdí, že je také špatným scenáristou, ale já si stojím za tím, že ty scénáře vypadají tak špatně především díky tomu, že jsou nesrozumitelně natočené (a že by je třeba Frank Oz nebo Ben Stiller mohli zfilmovat velmi vtipně, nemluvě o Wesu Andersonovi!). Například ve Všechno nejlepší jsem žil celý film v domnění (aniž bych o něm cokoliv předem četl), že Dolanský od počátku , že auto, které naboural, nebylo Preissovo. Přitom je ale tato skutečnost na konci filmu "překvapivě odhalena" a Dolanský z ní dostane záchvat vzteku. Je evidentní, že takový logický nesmysl ve scénáři být nemohl a že film byl pouze tak nepřehledně zrežírován, že jsem pokládal tuto skutečnost za samozřejmou.

Vše, co mi vadilo na Pánské jízdě, je ve Všechno nejlepší ještě horší. Postavy, jejichž přítomnost v ději je odůvodněna pouze tím, že se nakonec musí znovu objevit a tím uzavřít nějakou pointu. Vážnější okamžiky, kdy máme "skrze vrstvu humoru najednou být svědky prozření postav". Bolestné pokusy o fyzickou komedii (praštěná slepá babička, kteřá pořád do něčeho tluče a křičí). Okamžiky, kdy postavy vysvětlují, že "všechno bylo jinak" a je to tak nevěrohodné, že divák neví, jestli jim to má věřit, nebo si na základě toho myslet, že jsou to lháři. Nevím, co o tomto filmu dál psát. Všechno je subjektivní a mně připadal vyloženě zlý.

P.S: Z výše uvedeného jste si jistě už logicky vyvodili, že pokud se vám Pánská jízda hrozně líbila, tak se asi budete celkem dobře bavit i u filmu Všechno nejlepší. Dobře vám tak.

Naprosto nedůležitá zajímavost: V Pánské jízdě hrál (skoro) hlavní roli Vladimír Škultéty, ve Všechno nejlepší Jan Dolanský. První z nich hrál hlavní roli v I Was A Teenage Intellectual, druhý v Choking Hazardu. To jsou shodou okolností jediné dva filmy, ke kterým jsem v životě dělal hudbu. Co z toho vyplývá...??? Máte pravdu, nic.

Druhá premiéra týdne není, exaktně vzato, premiérou tohoto týdne, ale bude mít premiéru před příštím čtvrtkem, a sice v úterý (a to po celém světě). Pokud se ptáte, proč v úterý, když české premiéry bývají ve čtvrtek a americké v pátek, možná vám napoví skutečnost, že film se jmenuje Satan přichází. Pořád nic?

V úterý je 6. 6. 2006 a předpokládám, že všichni dobře víte, kdo má v oblibě číslo 666!

Takový marketing je vskutku unikátní a dokonce bych řekl, že tento film vznikl především proto, že si u Foxů uvědomili, že letos nastane toto datum a že by se mělo nějak marketingově využít. A tak přetočili Omen...

Původní horor The Omen s Gregory Peckem měl premiéru přesně před 30 lety (první projekce byla 6. 6. 1976) a u nás byl o mnoho let později distribuován (ne v kinech) jako "Přichází Satan!" (včetně vykřičníku, aby Satan působil nebezpečněji).

Film je o americkém velvyslanci v Londýně, který pojme podezření, že jeho šestiletý synek je ve skutečnosti Antikrist, Satanův syn, Zplozenec pekla nebo něco takového (nemám v této problematice zcela jasno) a aktivně likviduje (za pomoci pekelné chůvy) všechny, kteří mu brání ovládnout svět. Snad nebude spoilerem, když prozradím, že podezření se potvrdí a velvyslanec proti tomu nakonec nic nezmůže (o čem by v opačném případě byly ty další díly?).

Jak už jsem psal, kromě unikátního data mě nenapadá žádný logický důvod (ať už umělecký nebo ekonomický), proč natáčet remake tohoto filmu, navíc remake, který velmi přesně kopíruje originál. Ani stará ani nová verze nejsou nijak výpravné filmy, neobsahují víc než pár sekund triků (a jde o tak triviální záležitosti jako useknutá hlava a pár blesků) a přenesením děje o třicet let kupředu se také nic podstatného nezmění.

Pokud původní Omen znáte, pak jsem poněkud rozpačitý, jestli vám novou verzi doporučit. Není špatná, ale všechno, co je na ní dobrého a strašidelného, pouze kopíruje verzi původní a některé nové elementy jsou méně vydařené. Především jsem zásadně postrádal původní naprosto totální hudbu Jerryho Goldmithe, za kterou bych dal nevímco, kdybych ji mohl slyšet pořádně vyhulenou z digitálních reproduktorů v kině - v nové verzi je místo ní nezajímavá hudba Marca Beltramiho (byť pořádně vyhulená a digitální), která Goldsmithe jen chvílemi trapně cituje.

Pokud jste ovšem původní Omen neviděli, tak vám novou verzi rozhodně doporučuji. Nejen, že je námět dostatečně strašidelný (máloco je drásavějšího, než Satan v těle malého chlapečka), ale i herci jsou slušní (obzvlášť Liev Schreiber v hlavní roli a Mia Farrowová jako pekelná chůva). Jako bonus pak můžete brát skutečnost, že se z velké části natáčelo u nás, takže si v pozadí různých scén všimnete lecčehos zábavného.

Jenom by mě zajímalo, jestli se kolem tohoto filmu (nepokrytě propagujícímu, že Satan vládne Zemi) strhne taky taková vlna protestů jako kolem Umučení Krista nebo aspoň Šifry mistra Leonarda. Nebo dnes už Satana nikdo nebere vážně? Když jsem po návratu z novinářské projekce sedl k počítači, na první internetové stránce na mě vyskočilo toto. Není takový screenshot náhodou větší důkaz, než když k někomu "promlouvá Bůh"?

Takže, abychom si ještě jednou shrnuli následujících 7 dní:

1.6.: Všechno nejlepší

2.6.: Volby

6.6.: Satan přichází

Ve zkratce...

Upřesnění k minulému FFFILMu, kde jsem se pozastavoval nad špatnými titulky filmu TRÁVA. Titulky, o kterých jsem se zmiňoval, nakonec ve filmu nezůstaly a byly nahrazeny novými od Petra Šarocha a Heleny Rejžkové. Přinejmenším o prvním z nich vím, že dokáže překládat opravdu velmi vtipně.

Sedm let po premiéře Klubu rváčů vznikají v americe spousty privátních spolků, kde si mladí programátoři a technici navzájem dávají přes hubu.

Michael Bay bloguje o tom, jak natáčí Transformers. Myslím, že už jsem to nejméně jednou psal, ale Baye považuji za toho naprosto nejideálnějšího režiséra, který by měl natočit Transofrmers pro rok 2007.

Nejdražší hardcore pornofilm všech dob (rozpočet přes milión dolarů), Pirates (parodie na Piráty z Karibiku), jeho tvůrci sestříhali, aby byl přístupný mládeži a vydali ho na DVD, které následkem toho bude možno prodávat ve standardních videoobchodech (shodou okolností ve stejnou dobu, kdy budou mít premiéru Piráti z Karibiku 2). Kam ten svět spěje? A ještě jednou z podobné škatulky: Recenze pornoverze Šifry mistra Leonarda.

A na závěr jedna typická teenagerská komedie.