Verdi, miláček davů, symbol sjednocování Itálie, pokračovatel Rossiniho, Donzettiho, mistrů první poloviny devatenáctého století, pilný přispěvatel do zlatého fondu světové opery, milovník krásných žen, trýznitel spolupracovníků, samozřejmě mírně opovrhovaný následovníky (Puccini) vyznávajícími zejména Verdiho vrstevníka Richarda Wagnera...

Pochodně na jevišti

To všechno se pokouší obhlédnout Barzova hra o Verdiho sváru s Arrigo Boitem, libretistou skladatelova Othella a Falstaffa, trápícím se vlastním komponováním, mimo jiné oper MefistofelesNerone. Barzovou inspirací je Shafferův Amadeus a jeho spor se Salierim. Na rozdíl od božského Mozarta a ukřivděného Salieriho Verdi se nakonec s Boitem sblížili.

Nebyl by to Tarant, aby ve spolupráci s Danou Hávovou-Zábrodskou na točně chebského divadla nevytvořil velmi působivou iluzi starého operního domu se sály osvětlenými svícemi a loučemi. Práce s otevřeným ohněm je režisérovou nedostižnou prioritou. Světlo a stín, práce s barokizujícím šerosvitem, to všechno umí Tarant mistrovsky.

K velkým výkonům se vzepjali herci Západočeského divadla. Dominuje Pavel Marek v roli Boita, sužovaného komplexem z velkého mistra. Vzpomíná na neshody, sbližování i na soupeření o přízeň múz, zhmotněných sopranistkami, ať už Giuseppinou Strepponi, první Verdiho Abigaill v Nabucovi a Mistrovou druhou manželkou nebo Eleonorou Duse, prozměnu partnerkou Boita.

Operní letem světem

V rolích bohyň obou tvůrců tvoří bílou krásu a inspiraci Radmila Urbanová a Sylvie Krupanská. Mladého Boita, svárlivého, Mistra provokujícího mladíka, hraje Roman Vejdovec. Uměřeného Verdiho, někdy nejistého, ale schopného rvát se o věc, ztělesňuje Karel Beseda. Přízračnou, místy až nadpozemskou Aniolu modeluje Vladimíra Vítová. Matkou italského Poláka či polského Itala Boita je Eva Navrátilová....

S postavami nakladatele (Jan Vápeník), Wagnera (David Beneš), Pucciniho (Václav Liška), Rossiniho (Martin Jurajda), D´Anunzia (David Reiner), revolucionáře Favarra z Turina (Martin Janošec), sluhy Beppa (Jindřich Skopec) stává se příběh místy nepřehledným, s úryvky z oper (dobře vybranými) zase trochu výchovným koncertem: Ostatně do divadla chodí i mladé publikum, tak proč ne.

Západočeské divadlo Cheb - Paul Barz: Viva Verdi

Přeložil Miroslav Stuchl, režie Michael Tarant, výprava Dana Hávová-Zábrodská, pohybová spolupráce Ivan Krob.