"Média jsou jedním z nejmocnějších nástrojů doby. Většina z nás je ale vnímá pasivně, není rovnoprávným partnerem. Výstava má být jakousi osvětou, v tom kladném smyslu," řekl komisař výstavy Martin Sekera.

Expozice nabízí nejen pohled do zákulisí televizních štábů a redakcí novin, ale i možnost si novinařinu vyzkoušet. Návštěvníci se na chvíli stanou moderátory zpráv a jako editoři tiskovin si budou moci vlastní tvář umístit na titulní stranu smyšleného deníku.

Ve třech sálech si zájemci za patřičného zvukového doprovodu projdou i prostředí, kde dobrovolně, nedobrovolně sledují zpravodajství. V NM proto vzniklo malé holičství a bar s výčepním pultem. Návštěvník se seznámí rovněž s historickým vývojem sdělovacích prostředků.

Další, čtvrtý sál s názvem Věda a umění o médiích má být otevřen v únoru 2006. Redakce Novinek, jež je součástí deníku Právo, je představena na fotografickém panelu a opticky navazuje na zázemí časopisu Týden a deníku Hospodářské noviny.

Název s ironií

Organizátoři akce - pracovníci muzea, pedagogové Centra pro mediální studia a fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze - přiznali, že již v jejím názvu je skrytá ironie. "Média v současnosti skutečně prožívají zlaté časy. Podobnost se zlatou horečkou není náhodná, prožívají období zlatokopecké. Tím názvem jsme chtěli naznačit, že to víme," řekl ke všemu mediální odborník Jan Jirák.

Rozpočet výstavy se pohybuje v miliónech korun. "Přesnou sumu říci neumím. Řadu exponátů nám organizace zapůjčily. Naše instituce spolu s ministrem kultury dala čtyři milióny," řekl Právu k největšímu projektu NM letošního roku jeho ředitel Michal Lukeš.

Expozice skončí 31. března 2006. Vstupné na ni zaplatí návštěvník v rámci prohlídky celé budovy - nezlevněný lístek jej vyjde na rovnou stokorunu. V ceně je i speciální výtisk novin popisující chod médií, vznik výstavy a několik článků o historii médií.