Současná výstava v pražském Rudolfinu má stejný název. Dojem, jak se francouzské slovo imprese překládá, však není oslavou uvolněné barevné skvrny, tak typické pro impresionistické malování. Kurátorka Simona Vladíková termín použila pro vystižení nálady, jakou může vyvolat část současné české výtvarné scény, pokud je viděna napříč generacemi.

Výběr se zdá téměř k neuvěření. Zdeněk Miler vystavuje filmového a televizního Krtečka. Milan Cais do centrálního sálu umístil obrovitého amerického kosmonauta, který spadl z vesmíru a zabodl se na obelisk z třetího nádvoří Pražského hradu. Michal Nesázel nabídl krajiny snů a emocí, působící jako postmoderní varianta na pozadí obrazů malířů italské rané renesance.

Lukáš Rittstein tu má rozměrné laminátové sochy obalené špínou a hlínou, fantaskní útvary inspirované přírodou. A tato díla si vzájemně nekonkurují ani neprotiřečí, nýbrž přispívají k výrazu estetické pohody a výtvarné kreativity, kterou je výstava přímo naplněna.

Některé exponáty stojí za speciální zmínku. Zpěvák Dan Bárta publikuje svoje fotografie vážek. Tématu se věnuje s vědeckou precizností a současně do pozoruhodného světa přírody vstupuje jako citlivý tvůrce, jehož zaujme prchavost chvíle, ticho okamžiku i krása barev.

Michal Cimala přivezl do Rudolfina podivné hudební nástroje, jaké by snad ani Leonardo nezkonstruoval. A Jakub Dvorský se pochlubil úžasnou počítačovou hrou o Samorostovi, která se stala hitem na internetu doma i v zahraničí. Spojuje tradici hravé a laskavé české animace s nejnovějšími technologiemi.

Není tu žádné video - umění, ani obraz - koncept. Fotografie je fotografie, malba je malba, plastika je plastika, počítačová animace je počítačová animace. Nehledají se tu náhražky něčeho za něco. Vystavuje se tu umění a nikoliv ideje. Každý z exponátů promlouvá sám za sebe, výtvarně oslovuje diváka přímo a pozorovatel k jeho vysvětlení nepotřebuje ono magické i zprofanované slovo kontext.

Ale není to jen expozice na koukání. Můžete tu pohodlně levitovat ve futuristicky pojatých křeslech, poslouchat příjemné a tajemné zvuky a vnímat neonové záření objektu Michala Cimala nebo se se Samorostem vyřádit na počítači.

Imprese jako spektrum živého umění se kurátorce povedla. I v konkurenci s nedávnými bienále v Praze lze říci, že to je jedna z nejlepších pražských výstav současného umění za poslední půl rok.

Imprese

do 8. 1. 2006, Galerie Rudolfinum, Praha, kromě po 10 - 18 hodin

Kurátorka: Simona Vladíková

Vystavující: David Adamec, Dan Bárta, Milan Cais, Michal Cimala, Jakub Dvorský, Vladimír Havlík, Alena Kotzmannová, Jaroslav Koza, Tomáš Lahoda, Ivana Lomová, František Matoušek, Micl, Zdeněk Miler, Michal Nesázal, Viktor Pivovarov, Otto Placht, Lukáš Rittstein, Barbora Šlapetová.