Náklady na celovečerní film jsou i při skromné produkci miliónové a proto logicky potřebují více zdrojů. Fond pro kinematografii, který čerpá hlavně ze zdrojů mimo státní rozpočet, má být podle novely oddělen od Ministerstva kultury a získat úplně nové příjmy. Jedná se o poplatky z audiovizuální produkce, poplatky z rozmnoženin a poplatky z vysílání reklamy nebo teleshoppingu.

Návrh na zavedení poplatku z audiovizuální produkce mění pevný poplatek 1 Kč z jednoho představení na sazbu procentní, která lépe vystihuje variabilitu ceny vstupného. Při průměrné ceně vstupného ve výši 88 Kč (rok 2003), poplatku ve výši 3% a návštěvnosti přibližně 12 miliónů diváků by byl přínos 32 miliónů korun. V případě plného promítnutí poplatku z audiovizuální produkce do cen vstupného by se průměrná cena vstupného zvýšila o 2,64 Kč a to by zřejmě odliv diváků nezpůsobilo.

Pokud jde o kopie audiovizuálního díla, tedy ustupující videokazety a naopak stále rostoucí DVD, mohl by celkový zisk při 3% poplatku představovat 28 miliónů korun. Je ale třeba dodat, že cena DVD by se mohla zvýšit o více než 20 korun. DVD jsou u nás i přes různé slevy velmi předražená a někteří fanoušci, kteří se nespokojí s nelegálními kopiemi, si je kupují přes internet ze zahraničí.

Nova protestuje

Poplatky by se měly platit i z televizní reklamy a teleshoppingu - je to obvyklé v některých zemích EU. Filmu by to přineslo obrovské zisky, protože hrubé roční příjmy provozovatelů televizního vysílání se pohybují v rozmezí 7,4 až 7,8 miliard Kč. Při zavedení poplatku ve výši 3% by fond získal více než 220 miliónů.

Člen rady fondu Tomáš Baldýnský však vidí i jiné možnosti. "Film teď potřebuje jakoukoliv pomoc. Novela ukazuje jeden ze způsobů, ale neměl by být jediný. Myslím, že by měly existovat daňové pobídky, aby firmy měly důvod investovat do filmu a také podporované půjčky od bank," řekl Novinkám.

Mluvčí televize Nova Veronika Šmítková uvedla, že Nova chce podporovat českou kinematografii, ale s poplatkem nesouhlasí. "S tříprocentním poplatkem z reklamy a teleshoppingu na rozvoj filmu, jak jsme již několikrát řekli, nesouhlasíme a vnímáme ho jako dodatečnou daň za úspěch. Chceme si sami vybírat, jaký projekt svými financemi podpoříme," sdělila Novinkám.