Článek
O hlavním vítězi v Torontu nerozhodují statutární poroty, ale netradičně samotní diváci. Letošní ročník vyhrál jihoafrický snímek Tsotsi režiséra Gavina Hooda. Jeden místní gangster zde v drsném příběhu z johannesburgských chudinských ghett nalezne na dálnici opuštěné dítě. Dostává šanci ukázat, že zvládá nejenom krvavé rvačky v barech, ale i vychovávat malého člověka a osvědčit svou lidskost.
Cenu Discovery Award pro největší objev festivalu získala Sarah Watt z Austrálie se snímkem Look Both Ways (Dívej se na obě strany). V něm jde o drobné, hořce komické, komunální figurkaření s postavami, které mají jedno společné: dojemnou úzkost z budoucnosti. Ocenění filmových kritiků FIPRESCI si odnesl jihokorejský filmař a někdejší student sociologie Kang Yi-kwan. Ve svém debutu Sa-kwa se pokusil o jemný, subtilní portrét dnešní ženy, kterou odmítne na poslední chvíli její snoubenec.
Nejlepším kanadským snímkem a zároveň držitelem ceny Města Toronta se stal komediální, hořce sladký obraz quebecké společnosti přelomu 70. a 80. let C. R. A. Z. Y. Ten režíroval Jean-Marc Vallée a připomene nám třeba Šakalí léta.
Torontský festival potvrdil svou pověst, že je branou evropských snímků do americké distribuce. Takové naděje letos vzbudil třeba film Bohdana Slámy Štěstí.