Kniha navazuje na první svazek Fenomén Lébl aneb Nikdy nevíš, kdy zas budeš amatér (Pražská scéna, 1996), v němž Smoláková s Egonem Tobiášem zmapovali Léblovo tvůrčí období od počátku 80. let až do poloviny roku 1995. Druhý svazek skládá formou citací z kritik, rozhovorů, glos, útržků korespondence, deníkových záznamů atd. obraz osobnosti, zmítané euforií z tvořivé posedlosti na jedné a těžkými depresemi na druhé straně.

Od Cabaretu přes Cyrana, jehož Lébl inscenoval v izraelském Národním divadle Habima, Ivanova, Wesele, Plukovníka Ptáka, Branibory v Čechách v pražském Národním divadle až k poslednímu Strýčku Váňovi a nedozkoušené inscenaci Like Totaly Weird sleduje Smoláková Léblovo tvrdošíjné směřování k osobitému divadelním výrazu.

Zachycuje i Léblovo vedení Divadla Na zábradlí a je zároveň i historií této scény, jakož i další Léblovy aktivity, mj. jeho filmový scénář pro Ivu Janžurovou, spolupráci s amatérským divadlem, vystoupení na festivalu v Avignonu v roce 1998.

Okolností Léblovy sebevraždy se kniha dotýká cudně a stručně - končí agenturní zprávou ČTK o jeho smrti a citací z Léblovy závěti spolu s rozloučením teatrologa Milana Lukeše ve strašnickém krematoriu. Místo resumé pak nabízí cennou diskusi o Léblovi vedenou v časopise Svět a divadlo v roce 2000.

Kniha líčí "Fenomén Lébl" s pochopením i věcností. Je moc dobře, že tu zůstane i ve chvíli, kdy Léblovy inscenace zmizí jeviště i z paměti. Zájemci o Petra Lébla by si spolu s ní měli přečíst i útlý svazek jeho veršů (vydal časopis Svět a divadlo 2005), jež z literárního hlediska možná neznamenají mnoho, ale pro poznání Léblovy osobnosti jsou nedocenitelné.

Vlasta Smoláková: Fenomén Lébl 2 aneb Dobře se spolu bavit - s Pánembohem! Pražská scéna a Divadelní ústav, 2005, 235 stran, 199 Kč/9 euro