"Irové vymysleli hladovku a třeba bojkot," uvedl ředitel LFŠ Jiří Králík. Představení irské kultury zdůrazňuje právě jeho nelehkou historii, složitost tamního náboženského konfliktu, četné rebelie proti Angličanům a dokonce filmy s kontroverzním tématem odbojové skupiny IRA.

Dobrým příkladem byl politický snímek Some mother's son (Ve jménu IRA), který natočil režisér Hotelu Rwanda Terry George. Sledujeme v něm hladovku vězňů, která nastala poté, co k moci nastoupila Margaret Thatcherová a zavedla ostré represívní opatření vůči Severnímu Irsku. Ovšem organizátoři to zase nemyslí nějak příliš rebelantsky, ukazují také muzikálnost a krásnou přírodu země sv. Patrika. Z filmu se neházejí pouze Molotovovy koktaily.

Město se postupně plní irskými hosty, z nichž někteří mají v průběhu týdne vystoupit na několika koncertech irské hudby. Hned v neděli proběhla akce nejočekávanější, v nedaleké osadě Modrá vystoupil v kostelíčku sv. Jana irský zpěvák tradiční hudby Iarla O'Lionard se skupinou Čechomor. "Podle některých teorií jde o kostelík, který založili irští misionáři," tvrdí dokonce Králík.

Samotná "filmovka" byla slavnostně zahájena v sobotu večer v kině Hvězda projekcí filmu Bloom, irské spektakulární adaptace románu Jamese Joyce Odysseus, kterou natočil Sean Walsh. "My se stále tváříme, o jak důležitou jde knihu, ale přitom ji skoro nikdo nezná. Nedostal se v četbě přes stranu šest," uvedl k Joyceově adaptaci režisér.

Ještě předtím byl divákům promítnut v anketě vyhlášený nejlepší irský krátký film Six shooter, který natočil u nás známý dramatik Martin McDonaugh. V černé grotesce se setkáváme s mužem, jemuž umřela žena, doma zůstal sám s králíčkem Davidem a ve vlaku potká povedeného výrostka i manželský pár, který přišel o dítě. Film doprovodil herec se zvláštním jménem Ruoidbri Connroy.

Anarchistova dcera

Na festival dorazila Luca Vigová, dcera legendárního francouzského filmaře Jeana Viga. "Svého otce jsem pořádně nepoznala, umřel za záhadných okolností, zřejmě byl zavražděn ve vězení, když mi byly tři roky," uvedla Luca Vigová. "Otec vyrůstal mezi anarchisty, jeho filmy byly často osobní, do filmu Na slovíčko, Nice přenesl svůj vztek pramenící ze smrti mého dědečka. Do snímku Trojka z mravů zase zakomponoval vlastní vzpomínky na školní léta. Byl to vášnivý filmař a samouk, který neměl možnost se naplno rozvinout," dodala.

Hned první večer byl věnován Che Guevarovi, pustili ilustrativní film Motocyklové deníky Waltera Sallese. Následoval neuvěřitelný archívní dokument z roku 1968 Rozhovor V. Toska s Dr. Guevarou, v němž Guevara vypráví o tom "pravém socialismu".

Pasoliniho snímek Prasečinec (natočený v roce 1969 podle jeho vlastní hry) revolučně přirovnával italskou společnost šedesátých let k situaci Německa v době Hitlerova nástupu k moci.

Levicový intelektuál a filmař Mario Bellocchio byl zastoupen svým prvním filmem Pěsti v kapse (1965), který představuje podobenství o vyšinuté rodině a zoufale kruté revoltě jednoho z jejích členů. Jde metaforicky řečeno o revoltu "s pěstmi v kapsách".

Mladý epileptik Sandro nakonec zprovodí ze světa slepou matku, nemocného bratra a způsobí ochrnutí vlastní sestry.