Hlavní obsah

Španělský orchestr je objevem Pražského jara

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Festival Pražské jaro pokračuje v objevování dosud neznámých orchestrů a umělců. Čtvrteční večer v zaplněné Dvořákově síni Rudolfina byl převážně španělský. Poprvé se u nás představil komorní soubor Orquestra de Cadaques ze středozemního přímořského městečka Cadaques, kde často pobývali malíři Picasso a Dalí.

Foto: Zdeněk Chrapek

Španělská houslistka Leticia Morenová hrála na Pražském jaru.

Článek

Soubor existuje od roku 1988 a v současnosti ho vede dirigent Jaime Martín, bývalý flétnista orchestru. Do Prahy přivezl i španělskou sólistku, houslistku Leticii Morenovou, která kdysi v začátcích byla i vítězkou našeho Concertina Praga.

Překvapila nejen odvážným rudým kostýmem neskrývajícím její přednosti, ale zejména přednesem Čtyř ročních dob Argentince Astora Piazzolly (úprava pro housle je od Leonida Desjatnikova). S Vivaldiho slavným dílem nemá skladba nic společného a původně byla psána pro bandoneon.

Až na nejistý začátek se sólistka zcela v tomto téměř crossoverovém díle našla a v rytmických i melodických partiích zaujala publikum, které si nakonec vyžádalo přídavek. Tím byla další Piazzollova skladba, Oblivion.

Orchestr si ve zbývajícím zcela španělském programu (díla Isaaka Albeníze, Manuela de Fally a u nás neznámého klasicisty Juana de Arriagy) doslova vyhrával s mnoha rytmickými a tanečními momenty, pro španělskou hudbu tak typickými. Posluchače rozvášnil, takže si vynutili další přídavky (část Čarodějné lásky de Fally a melodie ze zarzuel).

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám