Článek
Pamětníci si ho možná také vybavují i jako tvůrce plakátu z roku 1989 nazvaného Klidné Vánoce s Občanským fórem. Rockoví fanoušci ho mají spojeného s plakátem pro pražský koncert legendární americké kapely Velvet Underground z roku 1993 či coby toho, kdo stál za vizuálem alba The Best of Garáž.
Ačkoliv Cihlář téměř celou svou kariéru spojil s technikou vícebarevného nebo kolorovaného linorytu, expozice ukazuje především koláže. Sám mluvil o tom, že ho k této výtvarné technice přivedlo seznámení s díly Jiřího Koláře a následně i osobní setkání s ním v Paříži roku 1984.
Druhým inspiračním zdrojem je Cihlářova posedlost vystřihováním všemožných zobrazených trojic, které najde v novinách a časopisech. Inspirace trojicemi je patrná, už když člověk prochází kolem galerie. Na jejích výlohách jsou obří koláže, které autor vytvořil tak, že jednotlivé trojjediné obrázky nalepil na skleněné plochy. Tímto způsobem zve kolemjdoucí do svého vizuálního království.
To je inspirované warholovskou popartovou stylizací, komiksovou zkratkou či dekolážovou řízenou destrukcí. Slouží mu nejen obrázkové materiály z různých magazínů, ale třeba i reklamní letáky, lístky či průkazky na veřejnou dopravu nebo otisky žiletek.
Materiály denní potřeby, které by nikoho kvůli jejich obyčejnosti nenapadlo spojovat s uměním, dokáže autor přetvořit v interesantní obraz. Kouzlo tkví v tom, že je umí zasadit do jiného kontextu a tím pádem vytvořit určitý akcent na vybrané estetické prvky.
Jindy však spojuje vlastní tvorbu s kolážovým podkladem. To je případ linorytu na koláži Hot sexy. V prvním plánu je ženský akt pojatý jako reklamní letáček do erotického klubu včetně telefonního čísla. Ve druhém plánu tvůrce udělal podklad ze šedého a rudého papíru pro lepší transparentnost.
Právě transparentnost je charakteristikou kolážové tvorby Michala Cihláře. Díky ní může ukázat, že i předměty denní potřeby mohou mít neopakovatelné kouzlo.
Může se vám hodit na Firmy.cz: