Prezentuje Prodanou nevěstu od jejího prvního zahraničního provedení v Petrohradě v roce 1871 ještě za skladatelova života, přes její triumf ve Vídni na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě roku 1892 a uvedení v newyorské Metropolitní opeře až po nejnovější nastudování v evropských divadlech.

Jak řekla na zahájení výstavy její autorka Kateřina Viktorová z Národního muzea, Prodaná nevěsta prošla jevišti takřka všech kontinentů, od Evropy přes Severní i Jižní Ameriku, Afriku i Austrálii až po Asii.

Na deseti panelech a ve dvou vitrínách jsou vystaveny především fotografie, divadelní cedule a plakáty, pamětní stuhy a alba, tedy předměty pocházející ze sbírek Národního muzea. Nechybějí fotografie slavných představitelů, především pěvkyň Emy Destinnové a Jarmily Novotné, které zpívaly Mařenku v newyorské MET.

To, co ale Viktorová v úvodním slovu slibně naznačila, tedy různá inscenační pojetí, při nichž se na scéně vyskytly nejrůznější dopravní prostředky od bicyklu až po traktor, stejně jako živá zvířata včetně prasátka v mnichovské inscenaci, najdou diváci na výstavě jen v náznaku. A to nejzajímavější prostě chybí.

Fotograf Pavel Horník poskytl snímky z novějších inscenací Prodané nevěsty.

Fotograf Pavel Horník poskytl snímky z novějších inscenací Prodané nevěsty.

FOTO: Petr Horník, Právo

Fotografie v nepříliš velkém formátu i rozlišení dokumentují převážně jen starší inscenace evropských scén, snímky z novějších inscenací Prodané nevěsty především na německých scénách poskytl ze svého archivu fotograf Pavel Horník. Ale zajímavosti, které by diváky jistě zaujaly, jako jsou inscenace na australském či asijském kontinentu, na výstavě nejsou.

Je to důsledek koncepce, která upřednostňuje sbírkové předměty, i stísněného prostoru, který z výstavy činí jen jakýsi přílepek stálé životopisné muzejní expozice Bedřicha Smetany v malé chodbě oddělené sloupy od hlavního sálu.

Je škoda, že tak atraktivní téma, jaké nabízejí zahraniční inscenace Prodané nevěsty, zůstalo využito jen zčásti, že se nenašly prostředky a prostor pro skutečně reprezentativní výstavu o zahraničních osudech naší „nejnárodnější“ opery. A to tím spíše, že výstavu v budově Smetanova muzea na Novotného lávce bude možné zhlédnout až do 2. listopadu 2020.

Může se vám hodit na Seznamu: