Hlavní obsah

V Torontu uvedli film, který točil i v Praze

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Světová premiéra nového filmu kanadského režiséra Xaviera Dolana The Death and Life of John F. Donovan (Smrt a život Johna F. Donovana) byla na torontském filmovém festivalu očekávána neméně než čerstvý vítěz Benátek Roma. Fronta novinářů zatarasila už hodinu před projekcí na ulici několik bloků a do kinosálu se zdaleka všichni nedostali.

Foto: ČTK/AP

Režisér Xavier Dolan představil v Torontu svůj film.

Článek

Dolanova novinka je první film, který devětadvacetiletý rodák z francouzské části Kanady a laureát Velké ceny poroty z Cannes 2016 za film Je to jen konec světa natočil v angličtině. Měl pozvání i do letošních Cannes, ale nebyl s filmem ještě spokojen a dál na něm pracoval, mimo jiné zkrátil původní čtyřhodinovou verzi na něco málo přes dvě hodiny. Pro českého diváka je pak snímek zajímavý i tím, že se částečně odehrává a také se natáčel v Praze.

Jde o příběh filmové a televizní hvězdy Johna F. Donovana, který vypráví deset let po jeho smrti mladý herec, jenž si s ním jako chlapec a jeho fanatický fanoušek pět let dopisoval. A právě v Praze, jejíž atmosféru trochu komicky podmalovává valčík Na krásném modrém Dunaji, se mladík zpovídá novinářce, která ho k tomu fakticky donutila.

Film vypovídá o osamělosti celebrity, která se bojí přiznat ke své homosexualitě, o kompromisech, bez nichž se neobejde, a zabývá se i Dolanovým známým tématem vztahu matek a synů. Matku jedenáctiletého Ruperta hraje Natalie Portmanová, Donovanovu matku Susan Sarandonová, titulního hrdinu Kit Harington. A hraje ho výborně, pod chlapeckým šarmem a sladkým úsměvem je cítit neustálé napětí i utrápená duše.

Ve filmu zaujme především několik velmi emotivních scén a krásná kamera Andrého Turpina, která teplými barvami vykresluje smutek mladého muže i falešnou záři jeho kariéry.

Vinterbergův film o zkáze ponorky

Jedním z nejsilnějších zážitků byl nový film dánského režiséra Thomase Vinterberga Kursk, uvedený ve světové premiéře. Tvůrce dramat jako Rodinná oslava, Hon nebo Komuna tentokrát obrátil pozornost ke katastrofě jaderné ponorky K - 141 Kursk v roce 2000.

V podání někoho jiného by to mohl být katastrofický velkofilm. Vinterberg však natočil především silné drama lidí, kteří byli ponecháni napospas osudu. Ruská vláda tak dlouho odmítala zahraniční pomoc, že když o ni nakonec požádala, bylo už na záchranu pozdě. A nešlo jen o námořníky, uvězněné v ponorce, ale i o jejich rodiny, které se na zemi marně domáhaly záchrany, jež byla možná.

Foto: ČTK/AP

Thomas Vinterberg, Lea Seydouxová a Matthias Schoenaerts představili v Torontu film Kursk.

Vinterberg se za vyjadřování citů nestydí. Divák si hrdiny zamiluje od prvních okamžiků a drží jim palce přesto, že ví, jak tragédie skončila. Právě díky emocím, které Rusové dávají vůči druhým otevřeně najevo a Vinterberg to umí prostřednictvím herců na plátno přirozeně přenést, se mu podařilo natočit film s mezinárodním obsazením a v angličtině. Přesto divák nemá pocit, že si cizinci na Rusy jen hrají, jak tomu velmi často v zahraničních filmech bývá.

Do hlavní role velitele námořníků, kteří v ponorce zahynuli, obsadil Matthiase Schoenaertse, jeho ženu hraje Léa Seydouxová, Borise Jelcina Max von Sydow, britského velitele záchranné akce Colin Firth, ruského Peter Simonischek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám