Hlavní obsah

Jerusalem na Pražském jaru

Právo, Vladimír Říha

Poslední festivalový týden Pražského jara začal v pondělí a v úterý dvěma mimořádnými koncerty, v nichž organizátoři prokázali cit na prezentaci zřídka uváděných děl.

Foto: Pražské jaro - Ivan Malý

Část účinkujících v Rudolfinu při koncertu Jerusalem. Sedící vlevo na kraji autor projektu Jordi Savall s violou da gamba.

Článek

V pondělí publikum ve vyprodaném sále Rudolfina slyšelo projekt Jerusalem španělského odborníka na starou hudbu a hráče na violu da gamba Jordiho Savalla. Projekt už deset let přispívá k porozumění v oblasti, kde se v průběhu dějin střetávali židé, Arabové a muslimové.

Vytvořit hudební historii města Jeruzaléma k pěti tisícům let jeho trvání bylo Savallovým nápadem, jenž se mu podařilo zrealizovat se soubory Hespérion XXI a La Capella Reial a také s mnoha hosty zastupujícími neznámou podobu těchto kultur.

Vznikl dvouapůlhodinový koncertní program, při jehož pražské prezentaci autor vše nenápadně řídil od své violy da gamba. Dokázal využít i prostoru Rudolfina tak, že se hrálo i na varhanní empoře či na balkoně. Celkem třicet účinkujících poskytlo lidem velký umělecký zážitek a zároveň vytvořilo atmosféru vzájemného porozumění.

Úterní koncert ve Smetanově síni Obecního domu Pražských symfoniků FOK řídil polsko-ruský dirigent Andrej Borejko a vedle baletní hudby Stravinského zařadil velkou kantátu Jana Nováka Dido. Dílo z roku 1967 je psané na latinský text a v podání FOK, Jany Hrochové a recitátora Filipa Sychry s Kühnovým smíšeným sborem bylo velkou rehabilitací neprávem zapomínaného autora.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám