Hlavní obsah

RECENZE: Trojí život má nejblíž k sitkomu

Právo, Eva Vejdělková

Míra zkratky a nadsázky v televizní komedii Trojí život by mnohdy vyzněla asi lépe na jevišti. K němu novinka směřuje i navzdory tomu, že režisér Jakub Sommer nevynechá jedinou příležitost, kdy může v této výsostně herecké hříčce o netradičním milostném trojúhelníku využít možnosti kamery, a posunout ji tak co nejvíc do sféry filmu a zároveň ji i odlehčit.

Foto: Česká televize

Veronika Khek Kubařová, Jan Plouhar a Hana Vagnerová v komedii Trojí život.

Článek

Výchozí situace historky o potížích sebevědomého bigamisty, který obě své milenky vybavil stejně zařízeným bytem, je modelová. Úspěšný pojišťovák Jan Plouhar poletuje mezi dvěma odlišnými ženami podle spravedlivého časového harmonogramu, dokud mu jeho dokonale vypracovaný systém s falešnými služebními cestami do zahraničí nezhatí náhodná chyba a sokyně se o sobě nedozvědí.

Jako modelová však historka i pokračuje a typizované charaktery postav, stavba scén a dialogů potom mají z komediální tvorby nejblíž k sitkomu – žánru, který se na jevišti zrodil a také se tam před natáčením někdy pořád ještě piluje k pomyslné dokonalosti.

Ačkoli herecký projev režisér logicky vede v tomto duchu, zároveň se pokouší ze žánrových pout i elegantně vysmeknout. Dostat do takto vystavěného základu víc uvolněnosti i herecké spontánnosti a posunout ji blíž k bláznivé milostné komedii ale není snadné, přestože si tvůrci vytkli jako zdroj inspirace hvězdu z největších, Jeana-Paula Belmonda ve filmu Veselé Velikonoce.

Možná by při bohatší zkušenosti režiséra s vedením herců výsledek vyzněl na kameru o potřebný kousíček přirozeněji. Jenže balanc mezi žánry byl záměr beztak asi předem odsouzený pravou míru nadsázky minout, protože z textu navzdory všemu úsilí stále prosvítá karikatura, byť svižně nahozená.

Karikatura komedii zatěžkává i ve fázi, kdy historka začíná stoupat po spirále dvojí nezdařené pomsty. Už v této chvíli se však chystá i překvapení v podobě bláznivého závěrečného řešení, kde se příběh konečně nadechne. Je to sice později, než by divák uvítal, ale „konec dobrý, všechno dobré“.

A cestou k němu si divák mohl i užít vydařené herecké chvilky, ať už jde o potupný pád hlavního hrdiny a následující vzpouru proti spiknutí obou žen, vynucený komplot s pubertálním hackerem, nebo třeba proměnu úhledné citlivky Veroniky Khek Kubařové ve zhrzenou suverénku – byť to v závěru dokázal až alkohol.

Trojí život

ČT 1, 15. dubna, 20.15 hod. Scénář: Matěj Dadák, režie: Jakub Sommer, hrají: Jan Plouhar, Hana Vagnerová, Veronika Khek Kubařová, Jiří Hána, Sabina Rojková aj.

Celkové hodnocení: 50 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám