Hlavní obsah

RECENZE: Černá komedie o amerických buranech, blondýně a bruslích

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Já, Tonya opravdu není moc o krasobruslení a cílovou skupinou nejsou sportovci. Nenechte se zmást plakátem s bruslemi, skvělou černou komedii si může užít každý - i ten, kdo si myslí, že „trojitý axel“ je zpěvák Guns N´ Roses.

Foto: Bontonfilm

Tonya a novináři

Článek

Režisér Craig Gillespie natočil kvalitní komedii coenovského ražení s typicky připitomělými zločinci a blondýnou, která také zrovna neaspiruje na akademický titul, za to dostávala od dětství tvrdé rány a taky je uměla rozdávat. Vycházel ze skutečného příběhu krasobruslařky Tonyi Hardingové, jejíž aféra zaujala téměř celý svět. Tonya byla chudá buranka s nešťastným dětstvím, psychopatickou matkou a otcem, který raději utekl. Jeho motivaci divák snadno pochopí už po prvních záběrech matky, jejího způsobu chování a výchovy dítěte.

Facky, nadávky a ponižování, to byl trénink, kterého se holčičce dostávalo od 3 let, protože matka se domnívala, že „bruslí líp, když je naštvaná“. Tak z ní vyrostla vzteklá neurotická teenagerka, která se domnívala, že násilí je normální věc.

Existuje mnoho verzí příběhu o tom, jak nechala přepadnout svou soupeřku Nancy Kerriganovou, aby jí znemožnila závodit. Film se tváří, že s mafiánským útokem neměla skoro nic společného, ale podle soudu to bylo jinak. Drobounká krasobruslařka měla být hlavou celého spiknutí. Dostala podmínku, veřejně prospěšné práce a byla vyloučena ze všech závodů na doživotí.

Foto: Bontonfilm

S matkou na prvním tréninku

Snímek ji líčí do určité míry jako oběť okolností. Chudá a nevzdělaná Tonya byla šikanována matkou i porotami na závodech, tvrdé prostředí ji zformovalo do tvrdší povahy než princezny z privilegovaných rodin, které závodily v luxusních kostýmech a po skončení kariéry je čekal Harvard nebo Yale. Místo Čajkovského bruslila na ZZ Top, místo šampaňského pila pivo.

Gillespie svou hlavní postavu miluje a líčí ji s velkým pochopením. Kromě krásně nasnímaných sportovních výkonů ladné Australanky Margot Robbieové (a dablérky) nabízí ponor do duší postav, humor a cit pro rytmus v komedii, která nenudí.

Protagonistka působí v roli poněkud vulgární holky autenticky a také Allison Janneyová jako bezcitná matka exceluje se svými kyselými „ksichty“ a retro brýlemi. Příběh funguje, i když nedosahuje naprosté dokonalosti různých Pulp Fiction a Farg. Přirozeně už proto, že se drží skutečnosti, více zvratů a rafinovanější zápletky si nemůže dovolit.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Výběr článků

Načítám