Hlavní obsah

RECENZE: Odpověď na zásadní otázky lidstva. V češtině vyšla nová kniha spisovatele Dana Browna Počátek

Právo, Lucie Zelinková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V novém románu Počátek přichází americký bestsellerista Dan Brown se zásadními otázkami lidské existence. Odkud pocházíme a kam směřujeme? A neváhá na ně předložit odpověď. Zřejmě usiloval o nejsenzačnější román všech dob. Ten však i přes veškerou snahu zůstal značně banálním.

Foto: ČTK

Dan Brown se ve své nové knize pokusil jít o kousek dál.

Článek

Příběh otevírá setkáním významných osobností všech světových náboženství a uzavírá superpočítačem. Naznačuje tak, že časy, v nichž vládly náboženství, duchovno a mystika, jsou nenávratně pryč. Nahradila je doba technologická a světu vládnou ti, kteří pokrok a technologie dokážou nejlépe využít ve vlastní prospěch.

Na počátku stojí mladý vědec Edmond Kirsch, který je jakousi směsicí otce firmy Apple Steva Jobse a stvořitele Facebooku Marka Zuckerberga. Je miliardář, který tvrdí, že zná odpověď na základní otázky lidské existence. Přichystal si proto prezentaci, kterou chce světu ukázat a změnit tak jeho dosavadní vnímání sebe sama.

Strukturou je Počátek v podstatě stejný jako kterýkoli z předchozích Brownových románů, nejblíže má k Šifře mistra Leonarda. V okamžiku, kdy by mohlo dojít k pro svět významnému objevu, se odehraje zločin, vražda, kterou nevyřeší nikdo jiný než proslulý harvardský profesor a symbolog Robert Langdon.

Ten je zastižen v okamžiku, kdy medituje při pohledu na sochu psa. Po jeho bok je stejně jako tradičně přidělena ženská postava, jíž nechybí zásadní dějinná či politická role, v tomto případě se jedná o budoucí španělskou královnu a ředitelku Guggenheimova muzea Ambru Vidalovou. Je samozřejmě mimořádně inteligentní, odvážná i krásná a neváhá se s profesorem vydat za dobrodružstvím s nasazením vlastního krku.

Brown si pravděpodobně určitou autorskou vyčerpanost sebe sama uvědomuje a šlape proto na plyn ze všech sil. Přehání, hyperbolizuje, patetizuje, skládá senzaci za senzací. Čtenářská senzace a wow efekt byly i tentokrát, a snad více než kdy dříve, jeho primárním cílem.

Foto: nakladatelství Argo

Knižní novinka Dana Browna.

Děj směřoval opět do historicky věhlasné metropole a mimořádně atraktivních míst. Tentokrát se profesor Langdon vydal do Španělska a pátrá v lokalitách, jakými jsou chrám Sagrada Familia či Casa Milà, budovy, za nimiž stojí architekt Antonio Gaudí. K té druhé autor přidal drobně bizarní zajímavůstku, totiž že si ji jako svůj domov zvolil právě jeho miliardářský hrdina Kirsch. Fakt, že jde o památku UNESCO, pominul.

Zřejmě i takovými detaily poukazuje na vládu moderního světa nad starými hodnotami. Zároveň tak doložil, že ve svých románech, které mají být do jisté míry odrazem současné společnosti, neváhá měnit pravidla.

Počátek je vypravěčsky banální, více než v předchozích dílech se v něm vyskytují přemrštěné a trapné momenty. Profesor Langdon stárne a přestává současnému světu, tedy zejména jeho technologickému a uměleckému pokroku, rozumět. Namísto pravděpodobně kýžených milých sympatií však vzniká emoce trapnosti a hranosti.

Brownovi přitom nelze upřít talent pro budování atmosféry a napětí. Navzdory ději přitaženému za vlasy, navzdory bizarnosti nápadů, neustále se opakujícím motivům a postupům v každé další knize, navzdory jednoduchosti ve struktuře je text i přes svou délku – v českém překladu čítá přes čtyři sta stran – čtivý a poutavý. Po celou dobu udržuje napjatou atmosféru příběhu a neupadá v dynamice. Dokáže čtenáře jemně přinutit k tomu, aby otáčel stránku za stránkou.

Počátek naplní očekávání těch, kteří čekají „jen“ tradičního Browna. Nic navíc. Autor se přitom pokusil jít o kousek dál a zřejmě s vidinou oslovení mladé generace si v textu notně pohrál s leitmotivy moderní doby. IPhony, Uber, moderní umění, to vše v něm je. Ve výsledku je však všeho poněkud moc a ve spojení s velkým finále, které čtenářům připravil, jen velmi vratce kolísá po hranici zábavy a čirého klišé.

Bylo by příjemné, kdyby v dalším textu minimálně opustil své zaběhlé formy a vystoupil z komfortní zóny honby profesora za zlem.

Dan Brown: Počátek

Argo, 416 stran, překlad Michala Marková, David Petrů, 448 Kč

Celkové hodnocení 40 %

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Kdo jsme a kam kráčíme

Otázka lidského původu vnímána v širokých souvislostech je tématem pátého románu amerického prozaika Dana Browna s postavou Roberta Langdona. Už zájem o předobjednávky byl enormní.

Podle Dušana Murča z knihkupectví Martinus.cz ještě před uvedením na trh o půlnoci ze 6. na 7. února přesáhly téměř dvojnásobně předobjednávky na bestsellery roku 2017. „V celkovém srovnání všech předprodejů, které jsme spustili, je Brownův Počátek druhým nejprodávanějším titulem hned po knize Harry Potter a prokleté dítě,“ uvedl Murčo.

Není divu. Už od prvního příběhu harvardského profesora symbologie a náboženské ikonografie Roberta Langdona Andělé a démoni (2000) se Brown vydal cestou provokující základní křesťanská dogmata. Určitým vrcholem v tomto smyslu byla Šifra mistra Leonarda (2003), které se dostalo té výsady, že se k ní vyjadřovali nejen literární kritici, ale i církevní hodnostáři. A Brown téma související s legendou o boží zásluze na vzniku lidstva zvedl i nyní. Svými hrdiny se rozhodl položit otázku: Odkud jsme se vzali a kam směřujeme?

Na románu pracoval čtyři roky a jako inspirace mu posloužila Missa Charles Darwin jeho bratra, skladatele Gregoryho W. Browna, určená pro mužské kvarteto s použitím textů i dopisů autora evoluční teorie. Právě „nápaditá fúze starého a nového“ pomohla podle spisovatelových slov zažehnout prvotní nápad pro román.

Brown dokáže čtenáře zaujmout dobrodružným dějem a zároveň ho vede k přemýšlení o vážných tématech. Podle jeho stránek se to daří ve dvaapadesáti jazycích při zatím prodaných dvou stech miliónech všech jeho knih.

Reklama

Výběr článků

Načítám