Jak inscenace před deseti lety vznikala?

Produkční společnost si tehdy vybrala slovenského režiséra Petera Gábora, který s Národním divadlem moravskoslezským spolupracuje už od roku 1994 a v současnosti je šéfem činohry Národního divadla moravskoslezského. Tento titul tam režíroval a část tehdejšího obsazení přešla i do této letní inscenace.

Jeho adaptace hry na podmínky open air mě moc potěšila. Přes řadu rozehraných crazy situací zůstala věrná Shakespearovu textu. A zkoušení? Vzdor únavě pramenící z malého odstupu od skončené sezóny se potvrdila skutečnost, že ostravští herci, byť z různých divadel, doslova sedí u jednoho stolu.

Jaká je vaše zkušenost s diváky Letních shakespearovských slavností?

Shakespearovský projekt nevnímají diváci jen jako večerní kouzelnou scenérii s divadlem pod hvězdnou oblohou a s hvězdným obsazením. Ukazuje se, že lidé divadlo potřebují, a dokonce zvláště v létě, v době regenerace zvané dovolená. V době DVD už tak nelákají letní kina, zato přišla ale éra letních divadel.

Těší mě, že se Komedie omylů líbila nejen v Ostravě, kde máme své fandy, ale že i Pražáky zaujala naše hra, kombinace a tah na bránu, tedy na pointu. Turné přes Brno, Bratislavu, Ostravu a Prahu chápeme jako jistou spanilou jízdu herců z města, které má pověst dobrého divadla.

Proč si diváci oblíbili ostravskou Komedii omylů?

Komedie omylů byl začátek odvahy vstoupit do projektu Shakespearovských slavností. Šlo o to, jestli diváci přijmou představení, které není prošpikováno seriálovými a filmovými hvězdami. A ejhle, úžasná atmosféra zkoušení se na ně přenesla a nám se podařilo rozehrát jednu z mála shakespearovských crazy komedií a využít tak excelentní překlad Martina Hilského.

Jaký je návrat do inscenace s odstupem několika let?

Poprvé ve svém profesním životě se vracím k představení po tak dlouhé době. Už jsem zkoušel po letech stejný titul, ale v jiné roli a s jiným režisérem. Takzvaně oprašovat komedii po deseti letech, to zažívám poprvé. Ještě že Česká televize Ostrava pořídila celovečerní záznam, takže jsme si mohli osvěžit i detaily inscenace.

Jaký je váš vztah k dramatice Williama Shakespeara?

Musím vzpomenout na zesnulého ostravského herce Milana Šulce, který hrál v padesátých letech minulého století a říkával, že pro jeho generaci byl Shakespeare v repertoáru vždy svátkem. A já to tak vnímám i dnes. Po Komedii omylů jsem hrál pro tento letní projekt i Birona v Marné lásky snaze v režii Ondřeje Spišáka a šaška v Jak se vám líbí v režii Michala Langa.

Na domácí scéně Národního divadla moravskoslezského jsem se setkal s Klubkem ve Snu noci svatojánské, s režisérem Rastislavem Balekem jsem prošel jeho experimentální cestou k Macbethovi a režisér Gábor mi svěřil malou, ale u herců oblíbenou roli doktora Cajuse ve Veselých paničkách windsorských.

Jako ostravský komunální politik jsem pomáhal uvést do života celoroční projekt spolupráce divadelních a vzdělávacích institucí Shakespeare Ostrava 2016. S pohledem na deset let fungování Letních shakespearovských slavností v Ostravě jsem přesvědčený, že i díky tomuto projektu se dramaturgové ostravských divadel začali více obracet na Shakespearova díla a diváci si je nikde a nikdy nenechají ujít.