Loni se v Česku úspěšně dražilo i zátiší francouzského fauvisty Maurice de Vlamincka nebo sochařský akt klasika moderního sochařství Antoinea Bourdellea.

Atrakcí poslední doby se v Praze stal představitel italské metafyzické malby Giorgio de Chirico, který do svých obrazů vkládá sny, tajemství a magii. V březnu se jeho obraz Trubadúr prodal na aukci 1. Art Consulting Brno–Praha za 16 miliónů korun.

Na Aukčním dnu, který pořádá Galerie Kodl v neděli 28. května na pražském Žofíně, bude k prodeji působivé zátiší Giorgia de Chirica, jež je restitucí z pražské Národní galerie. Obraz s názvem Zapomenuté hračky náleží k tomu nejlepšímu z malířova období let 1915–1916. Vyvolávací cena je 19 miliónů korun.

Martin Kodl, pořadatel Aukčního dne, k tomu říká: „Neřekl bych, že zájem o evropskou avantgardu nějak oslabil poptávku po českém kubismu nebo surrealismu. Prostě nastal hlad po kvalitních obrazech klasiků moderní malby. Je tu hodně zájemců, kteří do obrazů investují velké peníze a vedle Filly a Toyen mají zájem třeba i o Giorgia de Chirica. Jde jim o prověřené a kvalitní malíře, kteří by mohli být ozdobou jejich sbírek. Dnes není problém prodat kvalitní obraz. Pro obchodníky je spíše výzvou, jak ho získat, protože poptávka je velká a nabídka omezená.“

Na čtvrtek 1. června chystá pražská galerie Arthouse Hejtmánek do dražby obraz klasika evropského expresionismu Oskara Kokoschky. Jde o neobvyklý pohled na pražské panoráma, jak je na jaře roku 1937 malíř zachytil z okna svého ateliéru u vltavského nábřeží. Obraz Praha, pocházející z významné pražské sbírky, je Kokoschkovým druhým nejrozměrnějším plátnem z cyklu pražských vedut a vyvolávat se bude za 35 miliónů korun.

Galerista Tomáš Hejtmánek je přesvědčen, že jím nabízená malba zlomí rekord za Kokoschku z minulého roku. „Trh s uměním v Praze prožívá konjunkturu a sběratelé i investoři stále prahnou po kvalitních dílech od známých umělců, takže proto je u nás zájem i o světovou avantgardu. Tento obraz je však hodně spjat s českým prostředím, konkrétně s pobytem Kokoschky v Praze. Malíř měl tehdy československý pas a jeho manželka byla Češka. Jsem si jist, že i díky těmto souvislostem si obraz u nás kupce najde,“ říká.

Podle Hejtmánka nejde vždy jen o spekulativní finanční investici. „Zájem mezi českými sběrateli je o obrazy zajímavé a přitažlivé pro oko diváků. Chtějí mít doma prostě krásný originál. A Kokoschkova Praha je z tohoto hlediska ideální,“ dodává.

Prodat klasiky moderního umění se v Česku daří. Je jen otázka času, kdy si toho povšimnou i renomované zahraniční aukční síně a pokusí se dražit přímo v Praze.