Článek
Písně německého skladatele Kurta Weilla objevila řada zpěvaček jazzových, šansonových i těch operních. Pecková k nim logicky směřovala od začátku své netradiční operní kariéry a dalo se očekávat, že se v nich takzvaně najde. Hlasem i hereckým výrazem. Způsob, který se svým týmem k jejich prezentaci zvolila, ale není nejšťastnější.
Weillovy písně přinášejí silné, drsné příběhy. Bratři Cabani je zabalili do pocukrované revue s množstvím tanečnic, blýskavých flitrů, stříbrných třásní, světelných efektů a spoustou dalších nápadů, které Weilla buď ilustrovaly, anebo rovnou pohřbily pod příkrovem efektní show.
Nejpůsobivější byla dobová projekce na zadní stěnu jeviště, zatímco naivně pohybem tlumočené obsahy písní, ať už šlo o stylizovanou soulož v obří posteli, tanečnice mávající revolverem či námořnické tanečky, k duchu Weillovy hudby nijak zvlášť neladily.
Dagmar Pecková avizovala, že si bude Weilla zpívat „po svém“, což by bylo naprosto v pořádku, kdyby namísto charismatického výrazového zpěvu, jehož je zajisté schopná, nenabídla operně posazeným hlasem zpívané vysoké party, bez oné weillovské drsnosti, vyprahlosti, tvrdosti a naléhavosti, kterou doháněla skoky do nižších, bohužel málo znělých poloh. Orchestrální aranže zněly v naprosté většině dost hlučně, takže hlas zpěvačky často doslova bojoval o slyšitelnost a srozumitelnost slova. A to je další škoda, protože Dagmar Pecková vládne němčinou natolik suverénně, aby si dokázala s textem výrazově pohrát.
Jenže pěvecko-herecký výraz tu přečasto (a omylně) nahrazovaly kostýmy a rekvizity. Pirátskou Jenny z Žebrácké opery nedělá pruhované tričko, smeták a klapka přes oko, natož pak máchání bílou kosou, ale to, o čem a jak zpívá.
Průvodní slovo, seznamující s životními osudy Kurta Weilla a Bertolta Brechta, tu a tam zajiskřilo dobře načasovaným vtipem, jinde působilo trochu jak z výchovného koncertu. Peckovou v něm, stejně jako ve zpěvu, střídal barytonista Jiří Hájek, a pro obojí to byla dobrá volba. Energií sršící klavírista Jan Kučera si s Hájkem zazpíval i efektní Kanonensong z Žebrácké opery, potěšilo perfektně šlapající dechové trio Miroslav Hloucal Jazz Bandu.
Dagmar Pecková: Wanted |
---|
Scénář: Dagmar Pecková a Šimon Caban, režie a scéna: Michal a Šimon Cabani, kostýmy: Simona Rybáková, orchestrální úpravy: Jan Kučera, Lukáš Sommer a Miroslav Hloucal, dirigent: Jan Kučera, producent: Tomáš Ságl. Premiéra 12. dubna ve Velkém sálu Lucerny, Praha. |