Hlavní obsah

Režisér Emir Kusturica: Češtinu jsem se učil od Hrabala a Vančury

Právo, Věra Míšková

Patří spolu s Milošem Formanem, Jiřím Menzelem a Agnieszkou Hollandovou k mezinárodně nejslavnějším absolventům pražské FAMU z dob, kdy tam režii učil Otakar Vávra. Už jeho školní film Guernica byl oceněn na studentském festivalu CILECT 1977 a záhy po absolutoriu začal Emir Kusturica sbírat i ceny největších světových festivalů.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Emir Kusturica na setkání s novináři

Článek

Má na kontě Zlatého lva z Benátek za Vzpomínáš na Dolly Bell?, Zlatou palmu z Cannes za Otce na služební cestě a za Underground, z Berlinale si odvezl Stříbrného medvěda za režii filmu Černá kočka, bílý kocour a Zvláštní cenu poroty za Arizona Dream. Právě probíhající Febiofest ho po právu odměnil čestným Kristiánem za přínos světové kinematografii.

Když chci natočit umělecký film podle sebe, musím si na něj vydělat jinými činnostmi

„Když jsem viděl, kdo všechno přede mnou Kristiána dostal, řekl jsem si, že ta cena a společnost, v níž se díky ní ocitnu, je opravdu výborná,“ řekl Kusturica novinářům a dodal, že kromě toho film Na mléčné dráze, který na Febiofestu uvedl, je první, s nímž od té doby, co skončil školu, přijel do Prahy.

Přesto překvapil velmi dobrou češtinou a Právu k tomu řekl: „Když jsem studoval, mluvil jsem česky. Moji spolužáci chodili do kavárny Slavie a tam v té době bylo slyšet víc srbštiny než češtiny – tolik nás tu studovalo. Ale já jsem šel do baru Orlík a mluvil tam česky. A hlavně jsem četl Bohumila Hrabala a Vladislava Vančuru a jejich čeština se mi vryla ho hlavy. Ti kluci, co tu byli se mnou, praktikovali srbštinu ve Slavii.“

Mezi filmem a hudbou

Film Na mléčné dráze je love story, k níž si Kusturica napsal scénář a ztvárnil i hlavní roli, a je to jeho první film po devíti letech od komedie Závěť.

„Mezitím jsem se věnoval hudbě,“ řekl k tomu umělec, jehož tvůrčí život se pohybuje mezi architekturou, hudbou a filmem. „Hudba je zábava, film je dřina, a mně už v mém věku připadá, že je lepší se bavit než obětovat velký kus života tomu, aby film vypadal tak, jak chci. Já totiž beru film velmi vážně, možná víc než sám život, a to je dnes velmi těžké. V dobách, kdy jsem se učil filmovému řemeslu, bylo možné točit filmy, které byly umělecké a zároveň divácky úspěšné. To dnes neplatí, z filmu, zejména hollywoodského, se stala jen mašina na peníze, a když chci natočit umělecký film podle sebe, musím si na něj vydělat jinými činnostmi. Hudba je na tom jinak – mohu se jí bavit, a přitom na ní vydělám. Kdybych se chtěl bavit u filmu, zabiju ho.“

S Bellucciovou ve výtahu

Ve snímku Na mléčné dráze hraje po jeho boku nádherná Monica Bellucciová, o níž legenda praví, že se s Kusturicou seznámila ve výtahu. „To jsou právě ty mediální legendy,“ zasmál se Kusturica. „Monica někdy někde řekla, že mě potkala ve výtahu a že jsem vyzařoval tolik energie, že je přesvědčena, že spolu jednou natočíme film. Mě se pak na to ptali, já ji nechtěl shodit, tak jsem to potvrdil. A od té doby se traduje, že jsme se seznámili ve výtahu.“

Svůj další film plánuje natočit v Číně. „Byl jsem tam už třikrát a cítím se tam velmi dobře,“ řekl umělec, jehož díla charakterizuje vášeň, živočišnost a nesmírná vizuální fantazie společně s mimořádným citem pro dokonale zvolenou hudbu.

Důležitou součástí jeho filmů bývají také zvířata, v nejnovějším filmu zejména ovce a hadi. „Příroda je v životě nesmírně důležitá a zvířata patří do života absolutně. Pracovat s nimi je pro mě stejné jako pracovat s herci,“ řekl Kusturica.

Pražská část 24. ročníku Febiofestu skončí ve čtvrtek večer vyhlášením Grand Prix pro nejlepší film soutěže Nová Evropa a projekcí vítězného snímku, pokračovat bude do 28. dubna v regionech.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám