Cenu Art Prague Young Award letos v kategorii pro umělce do 35 let získal malíř a sochař Jakub Tytykalo, kdežto nově vyhlášenou cenu Award 35+ si odnesl malíř David Segeta.

Velkoplošnou instalaci v půdním podkrovním interiéru zrealizovali tvůrci z Velké Británie, Francie či USA ze sdružení Obejvák. Vytvořili dojem běžného obytného prostoru s vhodně rozmístěnými uměleckými doplňky. Návštěvníci si mohou sednout na kanape, dívat se po okolí a sledovat pohodlně rozmístění obrazů či skulptur. Idea konceptu vyjadřuje moderní přístup k výtvarnému umění, kdy se jeho součástí stává i místo prezentace.

Převažujícím tématem letošní přehlídky se stala figura a její dynamické uchopení. Autoři čerpají z klasických barokních nebo renesančních vzorů, ale snaží se je přetvořit v duchu postmoderní optiky. Často využívají tvarových deformací ke zdůraznění estetického záměru a volbou výrazné barvy akcentují důležitost toho kterého prvku.

Když malíř Martin Šárovec na akrylu Alive 5/Queen démonizuje královnu a používá k tomu autoportrétní prvky, vytváří téměř komiksovou karikaturu. Jiří Surůvka si pohrává s tématy nacistických a komunistických diktatur tak, jako by šlo o sportovní klání dvou týmů se srpem a kladivem či svastikou na dresech. Posouvá tím absurditu ještě dál.

Podobně si hraje s notoricky známým symbolem Josef „Danglár“ Gertli. Místo diktátorů ale používá figury Mickeyho Mouse, jehož zobrazil spícího nad komiksem Maus a lahví likéru Jägermeister. Název Happy Mouse už je jen finálním ironickým podtržením koncepce díla.

Zlí jazykové tvrdí, že současní tvůrci nejsou schopni přesvědčit laickou veřejnost o důležitosti moderního umění pro společnost. Na veletrhu však najdou návštěvníci dostatek podpůrných argumentů k jeho přijetí.