V roce 2016 přišlo do kin o 20,6 % více diváků než v roce 2015, na český film přitom zašlo 29,5 % lidí. Ke komerčně nejúspěšnějším patřily snímky Anděl páně 2, Lída Baarová, Bezva ženská na krku a Teorie tygra. Dlouhodobá statistika také ukazuje, že návštěvnost kin vůbec neklesá s rozvojem rychlého internetu umožňujícího stahovat filmy. Koncem 90. let i začátkem 21. století byla návštěvnost podstatně nižší.

Čert Uriáš v podání Jiřího Dvořáka.

Anděl Páně 2 (Čert Uriáš v podání Jiřího Dvořáka)

FOTO: Falcon

V roce 2016 navštívilo Anděla páně 2 913 000 diváků, drama Lída Baarová je čtvrté (přes 414 000 diváků), Teorie tygra sedmá (přes 385 000 diváků) a Bezva ženská na krku osmá (přes 372 000 diváků).

Upoutávka na film Teorie tygra

Teorie tygra

FOTO: CinemArt

Česká kinematografie je v každém případě na vzestupu, pokud jde o kvantitu. Rok 2016 zaznamenal nejvíc českých premiér v celé porevoluční historii (79) s výjimkou roku 1990, kdy se otevřely komunistické trezory a v kinech bylo uvedeno 84 českých filmů.

Akční animáky a fantasy

 

Doba ledová: Mamutí drcnutí

Doba ledová: Mamutí drcnutí

FOTO: Cinemart

Mezi zahraničními filmy se komerčně nejvíce daří dětským animovaným filmům a fantasy. Druhé místo v návštěvnosti obsadil Tajný život mazlíčků, šestý je film Hledá se Dory a devátá je Doba ledová: Mamutí drcnutí. Na třetím místě skončila hraná fantasy Fantastická zvířata a kde je najít podle scénáře J. K. Rowlingové. Dítě Bridget Jonesové je jediná „dospělá“ komedie ze zahraničí v TOP 10.

Eddie Redmayne

Fantastická zvířata a kde je najít (Eddie Redmayne)

FOTO: Freeman Entertainment

„Rok 2016 byl oproti předcházejícím letům úspěšný především díky velkému zájmu o české filmy, které se výrazně připojily k zahraničním hitům. Takováto shoda se neopakuje často, a proto také nárůst návštěvnosti kin byl u nás jedním z nejvýraznějších v celé Evropě. Vedle počtu premiér vzrostl i počet distributorů, kteří je nabízejí. Proto jsme hrdi na to, že se nám již třetím rokem daří držet v čele distribučního pelotonu,” řekl Aleš Danielis, programový ředitel společnosti CinemArt.

Sedm filmů z první desítky nejnavštěvovanějších uvedla do českých kin distribuční společnost CinemArt, na druhém místě je Falcon a na třetím  Freeman Entertainment.

Kina v Česku rozhodně nezanikají ani netrpí nezájmem. „V roce 2016 zahájilo provoz nejméně deset nových digitalizovaných DCP kin. Za stejný rok přibylo více než sto nových provozovatelů, kteří nabízejí publiku projekce filmů nejen z formátů DCI, ale také z DVD, Blu-ray nebo MP4,” dodal Petr Slavík.